Waarderende onderzoekende klassenbezoeken
Als je door een bos loopt en je kijkt naar boven, dan zie je hoe er tussen de boomtoppen ruimte is; de kruinen raken elkaar niet. Dat is geen toeval: bomen geven elkaar ruimte zodat elke boom voldoende zonlicht en zuurstof kan opnemen. De bedoeling van waarderende onderzoekende klassenbezoeken is hetzelfde: het creëren van ruimte en lichtheid voor de ander. Een ontspannen mens is immers beter in staat te reflecteren en te leren dan een gespannen mens.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2024 / nr 2
Rubriek
InnovatiefSamenvatting
Waarderende onderzoekende klassenbezoeken gaan uit van respect voor en het stimuleren van elkaars professionaliteit. Wees een goede gesprekspartner: kies bewust je lens, leg een vergrootglas op wat werkt en op ‘flowy energy’. Belangrijk is om positief-onderzoekende vragen te stellen en om door te vragen op een wederkerige en activerende manier. Praat in perspectieven, dus eindig een gesprek altijd concreet in afspraken.