Artikelen TIB
Vorige nummers
2025 2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Wat?
De kwaliteit van de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben is op veel scholen onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de inspectie (2024) op 200 scholen in het primair onderwijs. De inspectie zal intensiever toezien op de kwaliteit van de extra ondersteuning.
Leerlingen presteren beter wanneer leerkrachten in thema’s, lesinstructie en interacties afstemmen op de culturele diversiteit in de klas. Dit vraagt om kennis van de thuistalen en thuisculturen van leerlingen en een bereidheid deze in te zetten bij de lessen op school. We noemen dit Cultureel Re...
"Kom je op visite? Ik probeer iets nieuws.” Collega Aartje nodigde me uit om haar en de kinderen te observeren tijdens de rekenles. Ze had de les ingedeeld in vier blokken van 10 minuten met 1 minuut wisseltijd. In het lokaal lagen 10 instructiekaarten en de 28 kinderen waren verdeeld in groepjes...

Veel IB/KC’ers kennen de frustratie: je ziet een kind worstelen met klanken en letters en hoe de school ook ondersteunt, de vooruitgang is miniem. Moet je echt wachten tot een leerling drie keer een E of Vmin-score haalt voordat een kind een diagnose dyslexie en daarmee gespecialiseerde behandeli...
De doorstroomtoets biedt waardevolle inzichten, maar roept ook vragen op: in hoeverre representeren de scores de capaciteiten van leerlingen? En draagt de toets werkelijk bij aan gelijke kansen? Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren spelen een cruciale rol in het kritisch interpreteren en...
Vraag:
Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?
Hoe geef je betekenis aan alle beschikbare data om écht impact te maken op het leren van leerlingen? Ontdek hoe je de datadetective in jezelf én je team wakker maakt, zodat je vanuit data, via interne attributie, datazingeving en kwaliteitsbewustzijn, tot doelgerichte interventies komt. Van curat...
Leerkracht Sam ontdekt dat Charlie wordt gepest en wil direct ingrijpen. Sam heeft gehoord dat collega’s in zulke situaties de klasindeling aanpassen. Zij plaatsen slachtoffers ver van de pester(s) en naast een vriend. Zou een andere zitplaats ervoor kunnen zorgen dat Charlie zich beter voelt in ...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Leontine: “De leesvaardigheid onder Nederlandse leerlingen daalt, evenals de leesmotivatie en het leesplezier. We lezen en horen het als onderwijsprofessional overal. Maar leerlingen die graag lezen, lezen meer en dat leidt vervolgens tot een betere leesvaardigheid. Een betere leesvaardigheid lei...
Wat?
In 2025 treedt de ‘Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking, waar het hoorrecht deel van uitmaakt.
Niet iedereen die met jonge kinderen werkt of leerkrachten in de onderbouw begeleidt, beseft hoe specifiek deze doelgroep is. Kennis van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe spel daarbij een motor kan zijn, is voorwaardelijk.
Na een lange carrière waarin ze zich inzette voor het jonge kind, zwaait Aleid Beets Kessens af als docent aan Fontys OSO. Een gesprek over spel, pedagogische inzichten en vooral de opdracht om te kijken en luisteren. “Als kinderen aan het spelen zijn, heeft de professional iets te doen.”
...Spelen is de motor van ontwikkeling bij jonge kinderen. Het belang van spel voor oudere kinderen is inmiddels ook bekend. Spel lijkt vaak een vrijblijvende activiteit, maar vraagt om specifieke kennis en aandacht van leerkrachten. Met deze checklist krijg je inzicht in de rol van spel binnen jouw...
"Moeten we nú serieus gaan spelen?" Die opgetrokken wenkbrauw van je zie ik al bijna voor me. En ja, beste collega's, ik pleit voor meer spel in ons onderwijs. Niet alleen in de klas, maar juist ook in de lerarenkamer! Want laten we eerlijk zijn: ellenlange vergaderingen, serieuze gesprekken en d...

Evangelische basisschool Het SchatRijk in Zaandijk wil een plek zijn waar kinderen gekend en geliefd worden en waar ze met plezier leren. Daarbij staan kwaliteit, talentontwikkeling en levensecht leren centraal. Er is balans aangebracht in het leren en ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Daarv...
In de meeste klassen zit wel één of meerdere kinderen die thuis een vorm van mishandeling meemaken. Dat heeft veel gevolgen voor henzelf, hun welbevinden en hun (geestelijke) gezondheid. Maar het beïnvloedt ook hun kansen om te leren en te ontwikkelen, op de korte en lange termijn. Als IB/KC’er h...
Vraag:
Wat is het effect van aaneengesloten versus losgekoppelde instructie en oefening op leerresultaten?