Meest gelezen
Vorige nummers
2025 2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Intern begeleiders zijn vaak (te) dienstbare collega’s. Het uit zich ook in formuleringen van de IB’er als: “Mijn deur staat altijd voor je open, kom gerust binnen als ik er ben.” Het is een gebaar dat ‘Ik ben er voor jullie’ uitdrukt. Te waarderen, maar het pakt voor veel IB’ers slecht uit.
...In het onderwijs proberen we zo goed mogelijk af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Vanuit goede bedoelingen hanteren leraren, vaak onbewust, ook subjectieve criteria die van invloed zijn op de verwachtingen die zij van leerlingen koesteren. Deze verwachtingen beïnvloeden ...
Na een lange carrière waarin ze zich inzette voor het jonge kind, zwaait Aleid Beets Kessens af als docent aan Fontys OSO. Een gesprek over spel, pedagogische inzichten en vooral de opdracht om te kijken en luisteren. “Als kinderen aan het spelen zijn, heeft de professional iets te doen.”
...Een ‘moeilijke groep’ kan een enorme impact hebben op het welbevinden van de leerkracht. Maar wat maakt de groep eigenlijk ‘moeilijk’? De intern begeleider kan leerkrachten van groepen met een ingewikkelde groepsdynamiek begeleiden bij het creëren van een positief groepsklimaat. Met haar kennis v...
Wat heb je nodig om een sterke leercultuur in je school te ontwikkelen? Lector Marco Snoek geeft tips: bevraag wat zo vanzelfsprekend lijkt, (her)organiseer ontmoetingsmomenten en houd oog voor het veranderproces.
Artificial intelligence (AI) is overal. Ook onderwijs ontkomt er niet aan. Deze nieuwe systeemtechnologieën bieden zowel kansen als bedreigingen. Is er straks een kunstmatige IB’er, de AIB’er? Hoe benutten we die kansen en beperken we de bedreigingen? En nog relevanter: hoe maak je jouw werk als ...
In het onderwijs verzamelen we veel informatie, zonder ons altijd af te vragen of al die data ook nuttig zijn. Op welke manier heeft het gebruik van kwalitatieve data echt zin om het onderwijs te verbeteren? Storytelling en datavisualisatie helpen om op basis van de verzamelde data een goed inhou...

‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...
Op verschillende niveaus sturen we op verbetering van de onderwijskwaliteit. Enerzijds heeft dit betrekking op het niveau van het curriculum – het opstellen van een goed leerplan – en anderzijds op het niveau van de vertaling van dit leerplan naar de praktijk in de klas. Door de opbrengsten van h...
Als je denkt aan het woord kwaliteit schiet je waarschijnlijk als kwaliteitscoördinator van alles te binnen. We moeten ambities stellen en doelen halen, want ook jij voelt vast dat het onderwijs echt kan verbeteren. Maar werken aan kwaliteit lukt alleen in een cultuur waarbinnen alle betrokkenen ...
In november 2022 heeft de LBBO de vernieuwde ‘Beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ uitgegeven. Ten opzichte van vorige versies is er meer gefocust op de taken en verantwoordelijkheden van de IB’er als kwaliteitscoördinator, de bijbehorende competenties, ethische a...
Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...
Het beroep van leerkracht is complex en vraagt het nodige vakmanschap van de man of vrouw voor de klas. Onderzoek maakt duidelijk dat leerlingen meer leren van competentere leerkrachten (o.a. Berliner, 2001). Daarom is het zaak om het vakmanschap van de leerkracht en de ontwikkeling ervan goed on...
Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’

Leerkrachtprofessionalisering en sturen op leskwaliteit worden steeds belangrijkere onderdelen van het takenpakket van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Om samen met een leerkracht goed te kunnen reflecteren op onderwijs, is het belangrijk te begrijpen hoe leerlingen leren én wat di...
De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...
In het onderwijs, waar het elke dag anders is, is een duidelijke en fijne leeromgeving belangrijk. Rust in de school zorgt voor ruimte in het hoofd van leerlingen en leerkrachten om te kunnen leren. Routines zorgen voor voorspelbaarheid en voorkomen cognitieve overbelasting.
Als je het hebt over onderwijs, dan heb je het over leerlingen. Het antwoord op de vraag wat goed onderwijs is, hangt dus ook samen met de vraag welke leerlingen jij op school hebt. Onderzoeken rond hoge verwachtingen laten steeds weer zien dat het voor mensen best moeilijk is om kinderen te zien...


Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...