Meest gelezen
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...
Hoe neem je het onderwijs in je school gericht onder handen? Curriculumexpert Jan van den Akker ziet dat IB’ers de visie van de school en de dagelijkse praktijk in de klas kunnen overbruggen. "In die rol kun je uitzoomen en teamleren bevorderen."
Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen tot een ‘lerende organisatie’. De complexe vraagstukken waar scholen voor staan, doen een groot beroep op de flexibiliteit, adaptiviteit en wendbaarheid van scholen. Scholen die hierin succesvol zijn, worden ook wel lerende organisaties geno...
Omgaan met niveauverschillen wordt door leerkrachten en IB’ers als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Dit vraagt dan ook veel van het vakmanschap van de leerkracht. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om dit te realiseren. Doelgericht werken kan hierbij...
De Beroepsstandaard voor de intern begeleider (2022) beschrijft de veelzijdige rol van de IB’er als kwaliteitscoördinator. Binnen de school als lerende organisatie ontwikkelt de IB’er zich, naast haar uitvoerende en coördinerende taken, steeds meer op het strategische en tactische niveau om de on...
Er zijn verschillende opvattingen over de inrichting van inclusief onderwijs. De ene school probeert een onderwijskundig concept in te richten waarbij zoveel mogelijk leerlingen binnen dat concept een passend aanbod krijgen. De andere school kiest ervoor om elk kind als individu te benaderen en m...
Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat.
Het meeste gedrag van ouders is niets anders dan een afspiegeling van ons eigen gedrag. En daarom hebben we daar veel invloed op. Toch wordt gedrag van sommige ouders als lastig ervaren. Dit kan te maken hebben met een aantal misverstanden die leiden tot verkeerde verwachtingen van ouders. Peter ...
Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...
Als ik terugkijk op mijn basisschooltijd, dan vind ik een verrassende 'motivatielijn'. Als kleuter was ik verliefd op juffrouw Ans. Ik liep met plezier elke dag de klas in. Geen spelletje was me teveel. En ik prikte erop los. Ik wilde haar gewoon zien en soms knuffelen. Het lezen startte met mene...
Basisschoolrapporten zijn al lang een vanzelfsprekendheid. Recent had ik het rapport van mijn grootmoeder uit 1945 in handen. Nog steeds krijgen de meeste leerlingen zo’n drie keer per jaar een rapport mee naar huis. Wat hebben leerlingen aan het schoolrapport? Hoe zorgen we ervoor dat schoolrapp...
Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...
Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Vraag:
Welk effect heeft het trainen van het werkgeheugen op de leerprestaties van leerlingen met een beperkt(er) werkgeheugen?
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.
Vraag:
Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?