Neuromyten in het onderwijs:
Neuropsychologie kent een grote maatschappelijke belangstelling, met talloze boeken en tv-programma’s die het brein tot onderwerp hebben. Helaas worden resultaten van hersenonderzoek nog weleens verkeerd geïnterpreteerd en ontstaat er misinformatie over het functioneren en de ontwikkeling van het brein. Deze feitelijk onjuiste kennis is ook binnen het onderwijs terug te vinden. Een uitdaging voor de IB/KC’er!
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2024 / nr 2
Rubriek
AchtergrondSamenvatting
Met de groeiende interesse voor breinkennis zijn ook neuromythen het onderwijs binnengedrongen; onjuiste kennis over brein en leren. Het is belangrijk dat IB/ KC’ers weten wanneer ze met een neuromythe te maken hebben en enthousiaste collega’s en ouders behoeden voor deze pseudokennis. Het loont in de bespreking met collega’s en ouders meer om samen het verkeerde denken binnen een neuromythe te onderzoeken en ook te achterhalen wat de behoeften zijn van de collega of ouder waarom zij de neuromythe omarmen, dan simpelweg een wetenschappelijk standpunt in te nemen.