De intern begeleider als grensganger
Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclusief basisonderwijs (OCW 2022; Schuman 2021). Dat geeft een belangwekkend beeld.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2023 / nr 1
Rubriek
PraktijkSamenvatting
De moderne IB’er wordt steeds verder op afstand gezet van de leerling om wie het uiteindelijk gaat. Het kost steeds meer moeite om niet de dienaar van de bureaucratie te worden. Een presente IB’er damt het genoemde gevaar in. In deze bijdrage wordt vanuit de presentietheorie een vijftal suggesties uitgewerkt om het vak relationeel en als grensganger uit te oefenen.
Meer in deze editie
TIBtips
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
Interview
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"
Walter van de Calseyde
Link kopiƫren