Van klussen naar leren: het belang van een leerlijn in de klusklas
Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te krijgen. Er ontbreken echter vaak een leerlijn en diepgang en de transfer naar de klassensetting is een flinke uitdaging.
Wil je het gehele artikel lezen? Neem een abonnement op dit tijdschrift!
TIB 2023 / nr 5
Rubriek
InnovatiefSamenvatting
Een klusklas kan een waardevolle aanvulling zijn op het onderwijsaanbod van een school. Het draagt bij aan de ontwikkeling van praktische vaardigheden en een growth mindset bij leerlingen die dat nodig hebben. Om de klusklassen effectiever te maken, is het belangrijk dat scholen zich afvragen wat het doel is van deze lessen en waar de leerlingen naartoe werken. Een leerlijn is hierbij van groot belang omdat het structuur en samenhang biedt in het leerproces.