Artikelen TIB
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Het ‘VOOR-voor-koor-door’-lezen is een gestructureerde aanpak met vier stappen: eerst genieten van het hele verhaal, dan enkele regels voorlezen, vervolgens samen in koor lezen, en tot slot lezen de leerlingen dezelfde regels zelfstandig. Hoewel deze stappen eenvoudig lijken, zijn er in de prakti...
Basisscholen in Nederland besteden vergeleken met andere landen de meeste uren aan taalonderwijs. Maar waarom leidt dit dan niet tot betere en gemotiveerde lezers? En waarom neemt de kansenongelijkheid dan steeds maar toe? Internationaal gezien daalt de leesvaardigheid en leesmotivatie. Hoe kunne...
De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...