Artikelen TIB
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Intern begeleiders zijn nog te vaak bezig met reactief hulp bieden. Dat merkt Stephanie Goossens, traumatherapeut en pedagoog. Haar advies: ‘Steek meer tijd in preventie en individualiseer niet al het probleemgedrag van kinderen.’
Burgerschap is een integraal deel van ons onderwijs, maar zorgt ook voor onzekerheid. In het inspectiekader en bij de veelbesproken basisvaardigheden speelt burgerschap immers een steeds belangrijkere rol. Wat vraagt dit van scholen en hoe kan een school geïntegreerd burgerschapsonderwijs in kaar...
Emoties en gevoelens horen bij het leven en dus ook in de klas. ‘Ik ben toch geen therapeut’ of ‘Dat hoort bij de schoolpsycholoog’ wordt weleens gezegd als leerkrachten horen over mentale gezondheid. Maar wat is het belang van mentale gezondheid, hoe is dit in de klas eenvoudig te normaliseren e...
Dat ene telefoontje, dat meer verandert dan je op dat moment beseft. Het was een grijze dag in november. De voorbereidingen voor Sinterklaas waren in volle gang en de feestvreugde was in de hele school aanwezig. Tot het moment dat de telefoon overging. Als aan de grond genageld hoorden we het ver...
Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...
“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...
In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk.
We werken nu circa 8 maanden met de aangepaste meldcode van Stichting Veilig Thuis. In veel scholen zal de ervaring met de nieuwe procedure gering zijn. Je komt immers pas in beweging als er iets aan de hand is. Het is een prettige constatering dat het gelukkig in veel gezinnen goed gaat. Niettem...