Artikelen TIB
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Een op de zeven kinderen in Nederland heeft een chronische ziekte. Veel leerkrachten krijgen dan ook te maken met een (ernstig of chronisch) zieke leerling in de klas. Toch zijn nog niet alle intern begeleiders en leerkrachten ervan op de hoogte dat ze hierbij hulp kunnen krijgen, namelijk via de...
Een ‘moeilijke groep’ kan een enorme impact hebben op het welbevinden van de leerkracht. Maar wat maakt de groep eigenlijk ‘moeilijk’? De intern begeleider kan leerkrachten van groepen met een ingewikkelde groepsdynamiek begeleiden bij het creëren van een positief groepsklimaat. Met haar kennis v...
Word jij als intern begeleider ook zo blij van een preventieve samenwerking met betrokkenen van de voorschool, zodat kleuters optimaal kunnen starten op jouw basisschool? In regio De Kempen werd daarom een ondersteuningsteam 4- opgericht: kinderen vanaf 2,5 jaar worden – als er specifieke vragen ...
Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...
Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...
De fundamentele oriëntatie van de intern begeleider lijkt steeds meer te verschuiven van ‘genezen’ naar ‘voorkomen’. Dat wil zeggen: door actief bij te dragen aan de schoolbrede kwaliteit van onderwijs beperk je de hoeveelheid benodigde zorg zoveel mogelijk. Hiermee belandt de IB’er in toenemende...
Uit het nationaal onderzoek ‘IB’er tot hier: en nu verder?!’ (2019) blijkt dat we op school al meer en gerichter praten over het ambacht van de leerkracht. Dat is winst! Echter, een teamgesprek over de concrete praktijk met de leerlingen is nog geen vaststaand gegeven. Op welke wijze kan het besp...