Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2021 / nr 5
''Wij kunnen wendbaar afstemmen op de individuele ontwikkeling van alle leerlingen''
Basisschool Wittering.nl in Rosmalen heeft een opmerkelijke slogan: ‘Samen het leven leren!’. Als je rondloopt in het al net zo opmerkelijke gebouw, zie je meteen dat dit motto klopt. Geen vaste lokalen, maar meerdere grote ruimtes en werk-, leer- en speelhoeken. Het leren is hier anders georgani...
Walter van de Calseyde, Karin van Zutphen
9 november 2021
tib 2020 / nr 3
Doelgericht ontwikkelen verhoogt het werkplezier
De Wet Passend Onderwijs vraagt om te innoveren op een zodanige wijze dat binnen de school meer kinderen een passend aanbod krijgen. Sommige scholen kiezen daarom voor een totaal nieuw onderwijskundig concept om het leerproces volledig te personaliseren. Andere scholen verbreden, verdiepen of int...
Jacques van den Born
12 mei 2020
tib 2020 / nr 2
Welke digitale leermiddelen zet je in? En hoe?
Digitale leermiddelen blijven onderwerp van gesprek. Niet alleen bij scholen die er nog geen gebruik van maken, maar ook bij scholen die ze al inzetten. Enkele jaren geleden leefde het idee dat deze middelen de traditionele schoolboeken en -methodes zouden gaan vervangen. Dit concept lijkt inmidd...
Guus Beenhakker
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Kantelende scholen
Tussen nu en 10 jaar staat elke school voor een fundamentele afweging: kunnen we verder met het gangbare onderwijsconcept of is een ingrijpende verandering (kanteling) nodig? Zo’n 400 scholen kantelden hun onderwijs al en dat aantal groeit jaarlijks. Als IB'er kun je een cruciale rol spelen bij d...
Luc Greven
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
De overtreffende trap van dromen is doen
Ja, het kan en bestaat echt: een school waar kinderen zorgen voor pony’s, geiten en varkens; waar ouders een boomhut bouwen, er een ‘samentuin’ door de school en de buurtvrijwilligers wordt onderhouden, waar een VIP-hut staat waarin leerlingen problemen oplossen, waar gymles wordt gegeven met boo...
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Checklist: De overtreffende trap van dromen is doen
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2019 / nr 3
Tienerschool: een voorbeeld van passend onderwijs
Het aantal scholen dat onderwijs geeft aan leerlingen van 10 tot 14 jaar groeit dit schooljaar van 6 naar 12. Minister Slob heeft in augustus 2018 de aanvragen goedgekeurd van de scholen die willen aansluiten op de reeds eerder gestarte pilot. Welke bijdrage leveren deze scholen aan de realisatie...
Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
"Je begint eerst met het waarom van deze keuze en pas daarna met het hoe en wat"
Hoe kun je zo goed mogelijk aansluiten op de verschillende en persoonlijke leerbehoeften van leerlingen en hiermee een bijdrage leveren aan hun geluk en toekomst? Op de Dr. Lammerts van Buerenschool in Zetten luidt het antwoord: De Overstap.
“In het schooljaar 2017-2018 zijn wij samen met de vo...
Walter van de Calseyde, Irene de Werd
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Een duurzame internationale onderwijsrelatie
In het kader van internationalisering maakte een groep leraren een reis naar Ghana. Ten eerste om een duurzaam contact te leggen tussen een primary school in Adowso en leraren in Nederland. Ten tweede om met en van elkaar te leren bij vraagstukken als diversiteit en inclusie. Duurzaam wil zeggen ...
Astrid Lindenburg
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Samen met jouw school in actie voor Doenkers
Al ruim een jaar vragen we in elke uitgave van TIB via indrukwekkende foto’s van Roel Burgler aandacht voor plaatsen op de wereld waar recht op onderwijs niet vanzelfsprekend is. Toch slaagt de lokale bevolking erin om er een soort van onderwijs vorm te geven. Vaak gebeurt dat met hulp van organi...
Peter Laros, Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Checklist: Staat jouw school open voor het concept '10-14-onderwijs'?
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Beoordelen zonder cijfers?
Kan dat eigenlijk wel, rapporten zonder cijfers? Voor wie is dat goed? Wellicht is het beter voor het leerklimaat op school en neemt het de prestatiestress bij leerlingen weg. Stel dat het goed zou zijn om het cijfers geven uit het onderwijs te halen, zouden we dan bereid zijn dat te doen?
Kunne...
Bert Groeneweg
18 november 2019
tib 2017 / nr 5
De toekomst van het onderwijs - samen op weg naar 2025
Van meet af aan was het de ambitie van de TIB-redactie om de vinger aan de pols te houden bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Als vakblad voor IB’ers zien we het als onze plicht om onze lezers bij de tijd te houden, zeker omdat er zo vaak zo veel zo snel verandert op school. Al in het tw...
TIB-redactie
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
"Tussen alle grote bewegingen in de samenleving is het onderwijs een baken van stabiliteit"
De wereld draait al heel lang door. Soms heb je de indruk dat zij af en t oe wat harder in beweging is dan anders. Massale volksverhuizingen, globalisering en digitalisering hebben ongetwijfeld invloed op dat gevoel.
Aangezien onderwijs sinds mensenheugenis onlosmakelijk deel uitmaakt van onze s...
Erno Eskens
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Checklist: De toekomst van het onderwijs. Wat doe je eraan?
Bert Groeneweg
17 november 2019
tib 2017 / nr 4
Wat maakt ons onderwijs uniek?
Zoals wij het doen, is de standaard. Anderen wijken daarvan af. Maar hoe zien die anderen dat? Hoe ziet óns onderwijssysteem eruit in de ogen van buitenlanders? Zijn zij uniek, of wij? Waarin verschilt ons onderwijssysteem het meest van andere systemen?
Bert Groeneweg
17 november 2019
tib 2017 / nr 1
Studiereis Finland
Een studiereis is natuurlijk een mooie ervaring, maar is het ook zinvol voor de praktijk eenmaal weer thuis? In maart 2016 maakte ik met IB’ers en directeuren van elf scholen een studiereis naar Rovaniemi op de poolcirkel.
Monika Kersten
15 november 2019
tib 2015 / nr 5
Referentiescholen van School aan Zet
Wilt u weten hoe andere scholen zich ontwikkelen naar een lerende organisatie? Wilt u eens sparren met andere scholen die voor dezelfde uitdagingen staan als u - bijvoorbeeld op het vlak van begeleiding en professionalisering van (nieuwe) collega’s, teamleren, eigenaarschap van beleid, feedback o...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Welkom in het vernieuwd Nationaal Onderwijsmuseum!
Begin juli opende het Nationaal Onderwijsmuseum zijn deuren in cultuurstad Dordrecht. Dit bijzondere museum, de erfopvolger van het Amsterdamse Schoolmuseum uit 1877, is gevestigd in het karakteristiek pand De Holland (1937) aan de rand van het centrum, op een steenworp afstand van het station. I...
Annemieke van Hees
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Canada: Lessons Learned
Vanuit twee internationale contexten reflecteren we op het thema: Hoe om te gaan met diversiteit? Wat kunnen IB’ers hiervan leren voor hun eigen praktijk in het kader van passend onderwijs? Twee leerkrachten, samen verantwoordelijk voor een klas, en dat op een tropisch eiland als St-Maarten, wie ...
Thieu Dollevoet, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Een nieuw onderwijsconcept
Wanneer een school kiest voor een nieuw onderwijskundig concept, betekent dit niet alleen iets voor het onderwijzend personeel en de leiding, maar ook voor de intern begeleider. Het vraagt om onderwijskundig leiderschap, waarbij voortdurend de vraag wordt gesteld welke specifieke vaardigheden van...
Anja Karremans
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Professionalisering op de Andreasschool
De Andreasschool uit Voorhout heeft een nieuwe visie ontwikkeld: deze basisschool wil samenwerken met onder andere een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Zo hopen ze voor de kinderen drempels weg te nemen en te zorgen voor een meer natuurlijke overgang. Passend bij deze visie wordt nu een ...
Michel de Zwart, School aan Zet
6 november 2019
tib 2012 / nr 2
Een intern begeleider op studiereis
Vanaf schooljaar 2012-2013 moeten wij invulling geven aan Passend onderwijs. Dat betekent: binnen ons onderwijs een zo goed mogelijke plek bieden aan kinderen die extra zorg nodig hebben vanwege een beperking of gedragsprobleem. In de Steiermark (Oostenrijk) bestaat al sinds 1985 ‘inclusief onder...
Mieke Dorresteijn
5 november 2019