Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2023 / nr 3
Lezen is wel leuk!
De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...
Monique van de Minkelis-Toledo
23 mei 2023
tib 2022 / nr 3
Gedrag positief beïnvloeden door het versterken van taalvaardigheden
De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...
Trees Das, Sonja van der Lee-Van Broekhoven
23 mei 2022
tib 2021 / nr 2
Een mondelinge taalontwikkelingsachterstand signaleren
Kinderen met een mondelinge taalontwikkelingsachterstand kunnen moeite hebben met het leren lezen en schrijven. Het risico op latere problemen is vijf keer groter voor peuters en kleuters bij wie de taalontwikkeling vertraagd verloopt. De eerste zeven jaar zijn cruciaal voor het ontwikkelen van e...
Eveline Bogers
10 maart 2021
tib 2021 / nr 2
Grip op het behalen van schooleigen doelen
Als je als IB’er kennis hebt van de referentieniveaus en je het werken ermee hebt eigen gemaakt, heb je meer grip op de ontwikkeling van je leerlingen op het gebied van taal en rekenen. Je kunt er dan op sturen dat jouw leerlingen op het goede niveau naar het vo uitstromen: zij zitten op het nive...
Emila Bijl, Lizette Schoenmaker, Barbara Sterk
10 maart 2021
tib 2019 / nr 4
Waarderen en verbeteren van spellingsopbrengsten
Leerlingen, ouders en andere betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat het spellingonderwijs op een school goed is en resultaten oplevert die passend zijn voor de leerlingpopulatie. Bij het verbeteren van het spellingonderwijs maken scholen gebruik van data die verzameld worden door dagelijks...
Frans van den Heuvel
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Op woordenjacht: meer woorden leren in minder tijd
Onverwacht zijn twee NT2-leerlingen direct vanuit het buitenland in de reguliere groep van basisschool X ingestroomd volgens de opvangmethode 'onderdompeling’. Echter, zij spreken en begrijpen de Nederlandse taal niet, waardoor zij niet van het aanbod profiteren. Ook de leerkrachten staan voor ee...
Annelies Niënhaus
18 november 2019
tib 2018 / nr 1
Leren spellen met Spellet
Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels. Vaak zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we deze spellingzwakke leerlingen konden leren spellen zonder regels te gebruiken. Daartoe ontwierpen w...
Elly Scheeren, Anneke Smits
17 november 2019
tib 2016 / nr 5
Communicatie in de onderwijspraktijk
In de dagelijkse onderwijspraktijk krijgen de meer technische onderdelen van taal voldoende tijd en ruimte. De taalaspecten die binnen samenwerken tussen professionals en leerlingen (en ook hun ouders) van belang zijn, komen minder aan bod. Toch is juist taal daarbij een cruciaal instrument. Extr...
Frans Smulders, Jacqueline van Swet
15 november 2019