Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing
Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...
Karen Heij
11 januari 2022
tib 2021 / nr 2
Passend onderwijs: 'Verantwoord' verder!
In september 2020 is in TIB het artikel ‘Passend onderwijs. Hoe nu verder’ verschenen. Hierin is een samenvatting geschetst van de evaluatie van 5 jaar onderzoek naar de effecten van de stelselwijziging. In deze bijdrage schenken we specifiek aandacht aan het programma van eisen en de mogelijke w...
Jacques van den Born
10 maart 2021
tib 2020 / nr 5
Het nieuwe onderwijsresultatenmodel
Met ingang van 2020/2021 beoordeelt de onderwijsinspectie de leerresultaten aan het einde van de basisschool niet meer aan de hand van een gemiddelde eindtoetsscore. Vanaf dit schooljaar worden de behaalde referentieniveaus op de eindtoets als uitgangspunt genomen. Hierbij wordt een nieuwe maat, ...
Martin Ooijevaar
3 november 2020
tib 2019 / nr 5
Middelen, transparantie en verantwoording
Er zijn onduidelijkheden binnen passend onderwijs over de toedeling van middelen, het gebrek aan transparantie over de inzet ervan en over de rol die de verschillende actoren hebben in het proces van de interne en externe verantwoording. Dit doet afbreuk aan het succes van de vele lokale initiati...
Jacques van den Born
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
"Lang niet alles is zo onmogelijk als het lijkt"
In een lange loopbaan in vele geledingen van het onderwijs heeft Ben Sanders een heldere kijk ontwikkeld op transparantie in toekenning van financiën voor onderwijs en ondersteuning, en op de mogelijkheden die dit biedt voor bijvoorbeeld de intern begeleider.
“Een beetje meer zakelijk inzicht z...
Walter van de Calseyde, Ben Sanders
28 november 2019
tib 2019 / nr 5
Checklist: Hoe kun je als IB'er een bijdrage leveren aan de verantwoording van de inzet van de middelen passend onderwijs?
Vivian van Alem
28 november 2019
tib 2019 / nr 1
Alle hens aan dek; help, een datalek!
In TIB 2018-3 staat een uitwerking gericht op het onderwijs van de nieuwe Europese wetgeving rondom privacy (AVG). Inmiddels is het schooljaar over de helft en maken we de balans op. Wat doen we al goed met betrekking tot de AVG-wet en waar dienen we nog alert op te zijn? Wat zijn vaak voorkomend...
Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2016 / nr 5
"Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs dan alleen die van effectiviteit"
De kwaliteit van ons onderwijs ligt onder het vergrootglas van kabinet, inspectie en schoolbesturen. Men streeft naar goed en zelfs excellent onderwijs. Met daarbij de professionele ontwikkeling van de leekracht als belangrijkste instrument. Naast steeds vroeger toetsen en uitputtende rapportage ...
Cox Bakker
15 november 2019
tib 2016 / nr 1
Hoor wie klopt daar? Kinderen!
Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
Stephan Schellens
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
Governance en intern begeleiden
In de Wet Passend Onderwijs wordt specifiek aandacht besteed aan ‘governance’. Wat betekent dit en op welke wijze is governance van invloed op de taken en de
verantwoordelijkheden van de IB’er? Governance lijkt bij uitstek een bestuurlijke aangelegenheid, maar niets is minder waar!
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Basisschool moet zich bewijzen aan oders
De Wet Passend Onderwijs legt veel nadruk op de betrokkenheid van ouders, vooral in relatie tot de zorgplicht. Vanuit verschillende hoeken is nadrukkelijk over onderwijskwaliteit en ondersteuningsmogelijkheden gecommuniceerd. Aan de hand van een onderzoek zijn we nagegaan of de afgelopen periode ...
Jacques van den Born, Erik van de Wiel
8 november 2019
tib 2011 / nr 1
Opbrengstgericht werken werkt als het breed wordt gedragen
Voor de Inspectie van het Onderwijs staat het vast: opbrengstgericht onderwijs draagt bij aan hogere prestaties. Zo blijkt uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek bijvoorbeeld dat 83% van de scholen die opbrengstgericht werken op alle vier de voorgelegde rekentoetsen voldoende scoren, terwijl d...
Ellen Timminga, Martin Uunk
29 oktober 2019