Laatste editie
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Wat?
De voormalige minister van primair en voortgezet onderwijs, Mariëlle Paul, heeft met de PO-Raad afgesproken dat het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches in de klas niet meer is toegestaan.
Het beroep van leerkracht is complex en vraagt het nodige vakmanschap van de man of vrouw voor de klas. Onderzoek maakt duidelijk dat leerlingen meer leren van competentere leerkrachten (o.a. Berliner, 2001). Daarom is het zaak om het vakmanschap van de leerkracht en de ontwikkeling ervan goed on...
Wat heb je nodig om een sterke leercultuur in je school te ontwikkelen? Lector Marco Snoek geeft tips: bevraag wat zo vanzelfsprekend lijkt, (her)organiseer ontmoetingsmomenten en houd oog voor het veranderproces.
Het is voor de kwaliteit van het onderwijs van belang dat een leerkracht, na het opdoen van kennis en kunde door de nodige ervaring en het ontwikkelen van welkome routines in het lesgeven, de uitdaging vindt om het eigen vakmanschap naar een hoger niveau te tillen.
Dat vroeg mijn moeder aan mij. Toen dacht ik: Gaaf! Rijden op een vrachtwagen met zwaailicht aan, routes plannen door het dorp, je mag overal tijdelijk parkeren, altijd in de buitenlucht en werken met mijn handen.
Het signaleren van begaafdheid is complex, met name binnen scholen met een hoge schoolweging. Cognitief talentvolle leerlingen die geen hoogopgeleide ouders hebben, anderstalige ouders of ouders met een migratieachtergrond en kinderen die leven in armoede, vallen systematisch buiten de boot als h...
Binnen het onderwijs is samenwerken essentieel. Een van de manieren om een vraagstuk aan te pakken, is om een professionele leergemeenschap te vormen. Wat is dat precies en waar moet je op letten?
Vraag:
Wat is het effect van externaliserend gedrag van leerlingen op het gedrag van klasgenoten?
Ongeschreven regels zijn er altijd, op iedere school. Maar wat zijn het eigenlijk, en hoe ontstaan ze? Welke positieve en negatieve invloed hebben ze op de interactie in een team? En waarom is het belangrijk om hierbij stil te staan?
Een op de zeven kinderen in Nederland heeft een chronische ziekte. Veel leerkrachten krijgen dan ook te maken met een (ernstig of chronisch) zieke leerling in de klas. Toch zijn nog niet alle intern begeleiders en leerkrachten ervan op de hoogte dat ze hierbij hulp kunnen krijgen, namelijk via de...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
In het onderwijs, waar het elke dag anders is, is een duidelijke en fijne leeromgeving belangrijk. Rust in de school zorgt voor ruimte in het hoofd van leerlingen en leerkrachten om te kunnen leren. Routines zorgen voor voorspelbaarheid en voorkomen cognitieve overbelasting.
Wat?
Het kabinet heeft in april 2024 het besluit genomen om dubbele kinderbijslag intensieve zorg te vereenvoudigen. Per 1 juli 2024 ontvangen ouders van kinderen met een WLz-indicatie de dubbele kinderbijslag automatisch.
Artificial intelligence (AI) is overal. Ook onderwijs ontkomt er niet aan. Deze nieuwe systeemtechnologieën bieden zowel kansen als bedreigingen. Is er straks een kunstmatige IB’er, de AIB’er? Hoe benutten we die kansen en beperken we de bedreigingen? En nog relevanter: hoe maak je jouw werk als ...
Verdiep je in artificial intelligence (AI), adviseren Pierre en Pieter van de HAN University of Applied Sciences. Door het gesprek erover te voeren in het schoolteam kun je afgewogen keuzes maken.
Artificial intelligence is een ontwikkeling die snel gaat en iedere school binnenkomt, gewenst of ongewenst. Belangrijk is om zicht te krijgen op hoe AI invloed heeft op je onderwijs. Kijk vanuit een kritische houding naar AI en zoek naar kansen.
Laten we eerlijk zijn: als intern begeleider in het onderwijs lijkt je takenlijst soms meer op een boodschappenlijst voor een groot familiefeest. Groepsbesprekingen, oudergesprekken, klassenbezoeken, overleggen met ouders, rapportages invullen – het houdt nooit op. En nu komt daar ineens kunstmat...
De uitstroom van leerkrachten uit het onderwijs voorkomen met co-teaching ... Hoe dan, want voor co-teaching heb je toch juist meer leerkrachten nodig? Dat klopt, maar als we nú beter luisteren naar de behoeften van leerkrachten en durven te investeren in co-teaching, kunnen we wellicht een verde...
De kwaliteitscoördinator ondersteunt leerkrachten in het benutten van het leerpotentieel van alle leerlingen. Maar wat doe je wanneer leerlingen minder dan verwacht profiteren van het klassikale aanbod? Kennis, begrip en steun kunnen van grote invloed zijn op het welbevinden van een leerling en d...
Vraag:
Is het uitvoeren van een cognitieve activiteit en gelijktijdig bewegen effectief?