Meest gelezen
Vorige nummers
2025 2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2021 / nr 1
Checklist: Interprofessioneel samenwerken
Jacques van den Born
25 januari 2021
tib 2021 / nr 1
Talentgedreven werken in het onderwijs
In navolging op het artikel ‘Samen sterker! De kracht van groepsarrangement Atlasklas’ (TIB 2020-4), zijn Els Pronk en Jorinde Jelles in gesprek gegaan over aspecten als veerkracht, kijken achter gedrag, versterken van binnenuit, talentinterviews, de ijsberg, de kring en ‘therapeuteren’. En over ...
Jorinde Jelles, Els Pronk
25 januari 2021
tib 2020 / nr 4
Checklist: Werken met de vertrouwensscan
Dian Fluijt
10 september 2020
tib 2020 / nr 4
Wet- en regelgeving
Sponsorconvenant 2020-2023
Wat?
In februari 2020 heeft minister Slob een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het nieuwe sponsorconvenant 2020-2023. Het rapport van McKinsey 'Een verstevigd fundament' maakt duidelijk dat zowel het po als vo structureel middelen tekort komen om aan de gewenste internationale kwaliteit...
Jacques van den Born
10 september 2020
tib 2020 / nr 1
"Bewegend leren is gezond, leuk en goed voor de ontwikkeling"
Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat bewegen een relevante bijdrage levert aan de gezondheid en tot betere leerprestaties leidt. Niet voor niets is er een toenemende inzet van ‘bewegend leren’ op Nederlandse scholen. Deze manier van lesgeven sluit erg aan bij de belevingswereld van...
Walter van de Calseyde
18 maart 2020
tib 2020 / nr 1
Checklist: De overtreffende trap van dromen is doen
Dian Fluijt
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Wat jij als IB'er van reken-wiskundeonderwijs moet weten
Als IB’er hoef je de didactiek v an de verschillende basisvakken niet gedetailleerd te kennen. Het is wel noodzakelijk dat je enkele basisideeën van de didactiek kent, zodat je alert kunt zijn bij je hulp aan leerkrachten en de keuzes die je als school maakt.
In dit artikel komen enkele essentie...
Nico Eigenhuis
18 maart 2020
tib 2020 / nr 2
Checklist: Autonomieondersteuning
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 maart 2020
tib 2019 / nr 5
Middelen, transparantie en verantwoording
Er zijn onduidelijkheden binnen passend onderwijs over de toedeling van middelen, het gebrek aan transparantie over de inzet ervan en over de rol die de verschillende actoren hebben in het proces van de interne en externe verantwoording. Dit doet afbreuk aan het succes van de vele lokale initiati...
Jacques van den Born
28 november 2019
tib 2018 / nr 4
Samen met je team het onderwijs verbeteren
Leerkrachten willen het beste voor hun leerlingen. Dat zorgt ervoor dat ze vaak dat extra stapje willen zetten, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk. Teams die van en met elkaar leren, en hecht met elkaar samenwerken ervaren minder werkdruk. We zien steeds meer IB’ers die het voortouw nemen ...
Jaap Versfelt
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Hoe krachtig is jullie samenwerking?
Een goede teamsamenwerking heeft een positief effect op de kwaliteit van je onderwijs. Maar hoe stimuleer je die professionele samenwerking? En welke rol kan de IB'er hierin spelen?
Corrine Bleecke, Suzan Valstar
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Beoordelen zonder cijfers?
Kan dat eigenlijk wel, rapporten zonder cijfers? Voor wie is dat goed? Wellicht is het beter voor het leerklimaat op school en neemt het de prestatiestress bij leerlingen weg. Stel dat het goed zou zijn om het cijfers geven uit het onderwijs te halen, zouden we dan bereid zijn dat te doen?
Kunne...
Bert Groeneweg
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
Checklist: Aandacht voor socialisatie en persoonsvorming
Peter Laros
18 november 2019
tib 2017 / nr 5
De toekomst van het onderwijs - samen op weg naar 2025
Van meet af aan was het de ambitie van de TIB-redactie om de vinger aan de pols te houden bij actuele ontwikkelingen in het onderwijs. Als vakblad voor IB’ers zien we het als onze plicht om onze lezers bij de tijd te houden, zeker omdat er zo vaak zo veel zo snel verandert op school. Al in het tw...
TIB-redactie
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Simpeler inzicht krijgen in ondersteuningsbehoefte
Per 1 januari komt het programma Momento voor alle leraren beschikbaar. Het dashboard, een belangrijk onderdeel van dit nieuwe programma, is gratis en houdt veel relevante gegevens over de leerlingen bij. Er is gemakkelijk inzichtelijk te krijgen waar het bij een leerling goed gaat en waar hij ac...
Guus Beenhakker
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Denken in driehoeken
Steeds vaker kom ik in gesprekken met directeuren en IB’ers tegen dat er onduidelijkheid of zelfs spanning is over ieders taken en verantwoordelijkheden. Bestaan er hiervoor objectieve criteria? Wat mag een leerkracht en een directeur van de IB’er verwachten? Hier een poging tot een kader.
Albert de Boer
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Samen staan we sterk!
“Elke dag moet ik thuis ook nog sommen mak en. Ik haat rekenen!”
Of: “Ik wil mijn kind helpen met rekenen. Heb je materialen voor thuis?”
Hoor jij als IB’er dit soort uitspraken en vragen ook met regelmaat?
Susanne Geerts, Lucy Moerlands
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
Samen werken aan onderwijsverbetering? Doe onderzoek!
Samen onderzoek doen kan een belangrijk middel zijn om meer onderbouwde keuzes te maken voor de verbetering van het onderwijs. Dit wordt alleen bereikt als de onderzoeksmatige werkwijze is ingebed in de schoolorganisatie en -cultuur. In dit artikel lees je hoe dit werkt en hoe jij als IB’er duurz...
Anje Ros
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
"Onderzoek is geen doel op zich, maar een heel krachtig en effectief middel om jezelf en je school te ontwikkelen"
In de dagelijkse schoolpraktijk wordt nog te vaak voor een ad hoc-oplossing gekozen voor een probleem. Als de rekenresultaten tegenvallen, is een nieuwe methode het medicijn. In de waan van de dag worden brandjes nogal eens geblust met een nog mooiere emmer. Veel scholen zoeken het eerder in nieu...
Linda van den Bergh
17 november 2019
tib 2016 / nr 4
De IB'er als coachend onderzoeker
Wat is er mooier dan vanuit de rol van IB’er het schoolteam en de directie te begeleiden bij
de ontwikkeling van onderwijsondersteuning? Wat is er mooier dan dat te doen op basis van participatie? Participatie waarbij alle betrokkenen met elkaar op onderzoek uitgaan. Wat is er mooier dan het beg...
Willem de Vlaming
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Disharmonisch intelligentieprofiel 2
In editie TIB 2-2016 is de discussie omtrent het al dan niet bestaan van een ‘disharmonisch ontwikkelde intelligentie’ ter sprake gekomen. We hebben ingezoomd op het profiel waarbij de verbale capaciteiten relatief beter ontwikkeld zijn dan de handelende vaardigheden. Dit artikel beschouwt en ana...
Nikkie Laros
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Loose Parts prikkelen nieuwsgierigheid en creativiteit
Een van de vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen om goed voorbereid te kunnen functioneren in onze maatschappij is creativiteit. In het onderwijs wordt creativiteit veelal afgebakend in expressievakken met een duidelijke structuur. Echter, tijdens het buitenspelen met Loose Parts zijn ju...
Marga van Gijn
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Checklist: Onderwijs is de motor voor ontwikkeling
Peter Laros
15 november 2019
tib 2017 / nr 2
De IB'er in de inclusieve school
Nederland heeft op 14 juli 2016 het VN-verdrag over de rechten van personen met een beperking geratificeerd. Het College voor de Rechten van de Mens ziet toe op implementatie en uitvoering van het verdrag in Nederland. Een van de verplichtingen die hieruit voortvloeit, is de ontwikkeling van een ...
Hans Schuman
15 november 2019