Meest gelezen
Vorige nummers
2025 2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2018 / nr 5
Checklist: Zorg voor draagkracht
Pedro de Bruyckere
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Alle hens aan dek; help, een datalek!
In TIB 2018-3 staat een uitwerking gericht op het onderwijs van de nieuwe Europese wetgeving rondom privacy (AVG). Inmiddels is het schooljaar over de helft en maken we de balans op. Wat doen we al goed met betrekking tot de AVG-wet en waar dienen we nog alert op te zijn? Wat zijn vaak voorkomend...
Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Sociale steun aan kinderen die thuis onveilig opgroeien
Leerlingen die thuis mishandeld, verwaarloosd of seksueel misbruikt worden, voelen zich vaak ook op school gespannen en onveilig. Dat kan zich uiten in ongepast gedrag en concentratieproblemen. Hoe kan je als IB’er leerlingen helpen zich tenminste op school veilig te voelen? En hoe kan je leerkra...
Edith Geurts
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Over verschillen in sensitiviteit voor de omgeving
Het construct ‘hoogsensitiviteit’ staat wetenschappelijk in toenemende mate in de belangstelling. Zeker doordat we geregeld worden geconfronteerd met leerlingen die door onverklaarbare psychosomatische klachten uitvallen in het onderwijs. KU Leuven doet onderzoek naar hoogsensitiviteit met name b...
Patricia Bijttebier
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
"Verbinding van de professionals op de werkvloer is de absolute voorwaarde voor een doorgaande ontwikkeling"
In een prachtig gebouw biedt De Vuurvogel in Tilburg onder één dak opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. Deze ‘kindercampus’ bestaat uit een basisschool, kinderdagverblijf, peuterwerk, voor- en naschoolse opvang. Formeel valt de basisschool onder een andere stichting dan het kinderd...
Walter van de Calseyde, Imke Denissen
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
Filosoferen met kinderen op de basisschool: werken aan persoonsvorming
Ik pak een zakje Cup-a-soup uit mijn filosofiekoffer: “Oh lekker!”, hoor ik. Ik vraag of het soep is? “Nee, nu nog niet!” We tasten de begrippen af. Het is dus geen soep, maar een zakje met poeder waar je soep van kunt maken. Filosofie is ook nauwkeurig de taal gebruiken! Ik zaai twijfel door te ...
Fred Delhaas
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
Samen ontzorgen
Soms zit je als IB’er na een dag hard werken thuis even onderuit op de bank. Veel gedaan, veel gepraat, veel geschreven, veel collega’s gestimuleerd, prachtig werk…. en toch knaagt er iets. Er is nog steeds veel te doen, eigenlijk te veel voor de uren die je hebt. Je moet keuzes maken. Of kan het...
René Peeters
18 november 2019
tib 2019 / nr 2
IB'er: tot hier en nu verder?!
Net als in 2013 en 2014 wordt bij de derde Nationale Enquête Intern Begeleider 2018-2019 duidelijk dat IB’ers niet veel tijd nemen voor een gezonde portie zelfreflectie gerelateerd aan de uitgevoerde werkzaamheden. Zij komen niet of nauwelijks toe aan zichzelf en het werken aan persoonlijke ontwi...
Peter Laros, Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Tienerschool: een voorbeeld van passend onderwijs
Het aantal scholen dat onderwijs geeft aan leerlingen van 10 tot 14 jaar groeit dit schooljaar van 6 naar 12. Minister Slob heeft in augustus 2018 de aanvragen goedgekeurd van de scholen die willen aansluiten op de reeds eerder gestarte pilot. Welke bijdrage leveren deze scholen aan de realisatie...
Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
"Je begint eerst met het waarom van deze keuze en pas daarna met het hoe en wat"
Hoe kun je zo goed mogelijk aansluiten op de verschillende en persoonlijke leerbehoeften van leerlingen en hiermee een bijdrage leveren aan hun geluk en toekomst? Op de Dr. Lammerts van Buerenschool in Zetten luidt het antwoord: De Overstap.
“In het schooljaar 2017-2018 zijn wij samen met de vo...
Walter van de Calseyde, Irene de Werd
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Een duurzame internationale onderwijsrelatie
In het kader van internationalisering maakte een groep leraren een reis naar Ghana. Ten eerste om een duurzaam contact te leggen tussen een primary school in Adowso en leraren in Nederland. Ten tweede om met en van elkaar te leren bij vraagstukken als diversiteit en inclusie. Duurzaam wil zeggen ...
Astrid Lindenburg
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Samen met jouw school in actie voor Doenkers
Al ruim een jaar vragen we in elke uitgave van TIB via indrukwekkende foto’s van Roel Burgler aandacht voor plaatsen op de wereld waar recht op onderwijs niet vanzelfsprekend is. Toch slaagt de lokale bevolking erin om er een soort van onderwijs vorm te geven. Vaak gebeurt dat met hulp van organi...
Peter Laros, Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Checklist: Staat jouw school open voor het concept '10-14-onderwijs'?
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Focus op leerrecht in plaats van op leerplicht
Leerrecht van kinderen kan worden opgevat als het recht van elk kind op onderwijs dat is aangepast op zijn behoeften en talenten. Met de term leerrecht zal elke intern begeleider te maken krijgen. De vraag is hoe je dit leerrecht voor ieder kind concreet zou kunnen vormgeven.
Dian Fluijt
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Schoolweigering: in 14 sessies weer naar school
Bij schoolweigering ervaren leerlingen spanning en stress rondom het naar school gaan en/of op school zijn, wat tot schoolverzuim leidt. Hoe herken je signalen van schoolweigering en hoe ga je ermee om?
Mieke Ketelaars
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Creëren van mogelijkheden voor iedere leerling
Op College de Kleine Prins Utrecht zitten leerlingen met een fysieke beperking en/of ook leerachterstanden, en soms ook problemen in het sociaal-emotioneel leren. De uitdaging is om voor ieder kind mogelijkheden te creëren om uiteindelijk uit te stromen naar een passende plek. Dit vraagt veel ins...
Andra Koolhof
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Naar meer vrijheid in passend onderwijs
Uit onderzoek van de Dienst Uitvoering Onderwijs Onderwijsonderzoek & Advies komt naar voren dat 81% van ruim 1000 leerkrachten vindt dat het passend onderwijs ten koste gaat van de aandacht voor leerlingen die geen extra ondersteuningsbehoeften hebben. Daarnaast geeft 87% van de leerkrachten aan...
Emilie Owel
18 november 2019
tib 2017 / nr 4
De Centrale Eindtoets vanaf 2018 - vernieuwd en op maat
Als intern begeleider ben je verantwoordelijk voor het ondersteuningsbeleid op jouw school en maak je samen met het team de keuze voor een eindtoets voor groep 8. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) komt in 2018 met een digitale adaptieve Centrale Eindtoets. Een toets op maat, waarmee iede...
Margit van Aalst, Juliette Panman
17 november 2019
tib 2017 / nr 4
Wat maakt ons onderwijs uniek?
Zoals wij het doen, is de standaard. Anderen wijken daarvan af. Maar hoe zien die anderen dat? Hoe ziet óns onderwijssysteem eruit in de ogen van buitenlanders? Zijn zij uniek, of wij? Waarin verschilt ons onderwijssysteem het meest van andere systemen?
Bert Groeneweg
17 november 2019
tib 2017 / nr 4
Taalgerichte didactiek: van belang voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen?
De afgelopen decennia is het belang van mondelinge en schriftelijke taalontwikkeling in zowel het primair, voortgezet als speciaal onderwijs onderkend. De taalontwikkeling van leerlingen wordt steeds vaker als speerpunt gekozen voor schoolbreed taalbeleid.
Binnen de didactische pijler van taalbe...
Maike Schermer
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Hoezo werkdruk?
Kinderen ervaren, net als hun leerkrachten, geregeld werkdruk en sommige zitten op jonge leeftijd met een burn-out thuis. Het is belangrijk dat we de signalen herkennen, weten wat stressfactoren zijn en hoe we de werkdruk verminderen door kinderen meer autonomie te geven in het onderwijs.
Jacques van den Born, Mirjam van Diemen
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Scheiding ouders: welke begeleidende rol van de school spelen?
In de wet ‘Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school’ van 1 augustus 2015 is vastgelegd dat scholen actief beleid moeten voeren op het gebied van fysieke, sociale en psychische veiligheid. De regels voor scholen zijn uitgewerkt in een toelichting en er wordt een pestcoördinator verplicht...
Pieter Stoop
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Interactief rekenonderwijs op een school voor nieuwkomers
Onderwijsachtergronden, taal- en leesvaardigheid in de eigen taal, en de sociaal-culturele achtergrond zijn van invloed op het onderwijsniveau van nieuwkomers. Bij velen van hen is het onderwijsaanbod onderbroken of beperkt geweest. Een school voor nieuwkomers moet dus in eerste instantie haar le...
Henrike de Munnik, Diana P. Zwart
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Checklist: Kies het juiste apparaat
Guus Beenhakker
17 november 2019