Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2020 / nr 3
Passend onderwijs moet echt een stuk beter
Op 3 maart jl. liet de Tweede Kamer via een aantal moties haar onvrede merken over de huidige gang van zaken bij passend onderwijs. De meeste moties betroffen het terugdringen van het aantal thuiszitters en de financiering van onderwijs en zorg.
Lisa Westerveld (GroenLinks) is het enige ‘ontscho...
Walter van de Calseyde, Lisa Westerveld
12 mei 2020
tib 2019 / nr 4
Focus op leerrecht in plaats van op leerplicht
Leerrecht van kinderen kan worden opgevat als het recht van elk kind op onderwijs dat is aangepast op zijn behoeften en talenten. Met de term leerrecht zal elke intern begeleider te maken krijgen. De vraag is hoe je dit leerrecht voor ieder kind concreet zou kunnen vormgeven.
Dian Fluijt
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Een inclusieve samenleving is geen hoera-verhaal. Het is ambivalent vanwege de mogelijkheden en de grenzen
Waarom is inclusie alweer belangrijk? En wat zijn de persoonlijke en institutionele randvoorwaarden opdat de oefening zou kunnen slagen? En hoeveel inclusie kan een mens verdragen? “Leerplicht en leerrecht zijn een groot goed, maar gaan niet vanzelf. Mensen zijn niet van nature gericht op inclusi...
Walter van de Calseyde, Patrick Loobuyck
18 november 2019
tib 2019 / nr 4
Naar meer vrijheid in passend onderwijs
Uit onderzoek van de Dienst Uitvoering Onderwijs Onderwijsonderzoek & Advies komt naar voren dat 81% van ruim 1000 leerkrachten vindt dat het passend onderwijs ten koste gaat van de aandacht voor leerlingen die geen extra ondersteuningsbehoeften hebben. Daarnaast geeft 87% van de leerkrachten aan...
Emilie Owel
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
Tienerschool: een voorbeeld van passend onderwijs
Het aantal scholen dat onderwijs geeft aan leerlingen van 10 tot 14 jaar groeit dit schooljaar van 6 naar 12. Minister Slob heeft in augustus 2018 de aanvragen goedgekeurd van de scholen die willen aansluiten op de reeds eerder gestarte pilot. Welke bijdrage leveren deze scholen aan de realisatie...
Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2019 / nr 3
"Je begint eerst met het waarom van deze keuze en pas daarna met het hoe en wat"
Hoe kun je zo goed mogelijk aansluiten op de verschillende en persoonlijke leerbehoeften van leerlingen en hiermee een bijdrage leveren aan hun geluk en toekomst? Op de Dr. Lammerts van Buerenschool in Zetten luidt het antwoord: De Overstap.
“In het schooljaar 2017-2018 zijn wij samen met de vo...
Walter van de Calseyde, Irene de Werd
18 november 2019
tib 2017 / nr 5
Simpeler inzicht krijgen in ondersteuningsbehoefte
Per 1 januari komt het programma Momento voor alle leraren beschikbaar. Het dashboard, een belangrijk onderdeel van dit nieuwe programma, is gratis en houdt veel relevante gegevens over de leerlingen bij. Er is gemakkelijk inzichtelijk te krijgen waar het bij een leerling goed gaat en waar hij ac...
Guus Beenhakker
17 november 2019
tib 2017 / nr 2
Gekke kinderen zijn anders gewoon
Een reclame van nootjesfabrikant Duyvis toonde ooit het controlewerk van de afdeling kwaliteitsgarantie. De nootjes konden in twee categorieën vallen: oké of niet oké. Nootjes die niet oké bevonden werden, voldeden niet aan de norm en hoorden er niet meer bij.
In het onderwijs is ook zo’n proces...
Ivo Mijland
15 november 2019
tib 2016 / nr 3
Disharmonisch intelligentieprofiel 1
Sinds het verschijnen van de WISC-IV in Amerika is de discussie rondom het bestaan van het verbaal (VIQ) en performaal IQ (PIQ) weer opgelaaid. Om de interpretatie een meer klinische betekenis te geven, is de splitsing verbaal/performaal IQ en de indexstructuur van de WISC-III losgelaten en verva...
Nikkie Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Zomerkinderen
Toenemende diversiteit in de klas, school en samenwerkingsverband leidt tot steeds meer druk om te differentiëren. Toch proberen we steeds zo veel mogelijk homogene groepen te maken, omdat het anders voor leerkrachten wel een erg moeilijke zaak wordt. Ook kinderen die in de zomer zijn geboren, on...
Bert Groeneweg
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Hoor wie klopt daar? Kinderen!
Niet elk kind wordt even enthousiast binnengehaald. Sinds passend onderwijs lijkt het alsof de poort van het voortgezet onderwijs wat stroever opendraait voor een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte. Vorig schooljaar ontving de Geschillencommissie passend onderwijs liefst 22 toelatingsk...
Stephan Schellens
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
Governance en intern begeleiden
In de Wet Passend Onderwijs wordt specifiek aandacht besteed aan ‘governance’. Wat betekent dit en op welke wijze is governance van invloed op de taken en de
verantwoordelijkheden van de IB’er? Governance lijkt bij uitstek een bestuurlijke aangelegenheid, maar niets is minder waar!
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Passende competenties voor passend onderwijs!
In een gezamenlijk onderzoek van ITS, Kohnstamm, UvA en het lectoraat passend onderwijs van de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool is onderzocht welk competenties leerkrachten nodig hebben om passend onderwijs te kunnen bieden in reguliere scholen. In dit artikel geven we een aantal be...
Annemieke Mol Lous
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Medisch handelen binnen de school
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en onderwijs
Scholen pakken vaak als eerste signalen op als het met een kind niet goed gaat. Maar hoe voorkom je dat de ondersteuning aan kinderen en hun ouders langs elkaar heen werkt of niet op gang komt? Oftewel: Hoe zorg je voor een goede aansluiting tussen jeugdzorg en onderwijs om één gezamenlijk plan v...
Wouter Twaalf, Eline Vree
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
"Voor elk relevant transitiemoment is er een scenario beschikbaar"
Een goede aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs is essentieel om te komen tot - waar nodig - één ondersteuningsplan per gezin. In de proeftuin ‘Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en Onderwijs’ in de regio West-Brabant-Oost is proefondervindelijk gewerkt aan een goede manier om de...
Joan van den Heijkant
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Toeleiding extra ondersteuning
Vanaf de start van passend onderwijs kan een leerling in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze kan worden toegekend op het niveau van de lichte of van de zware ondersteuning. Welke procedure je moet bewandelen is geheel afhankelijk van de afspraken binnen het samenwerkingsverband. Basis...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Medische handelingen op school
Scholen krijgen steeds vaker te maken met verzoeken van ouders tot medische handelingen. Het gaat daarbij niet om het toedienen van middelen tegen eenvoudige klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn door een insectenbeet. Een enkele keer wordt werkelijk medisch handelen van leerkrachte...
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Canada: Lessons Learned
Vanuit twee internationale contexten reflecteren we op het thema: Hoe om te gaan met diversiteit? Wat kunnen IB’ers hiervan leren voor hun eigen praktijk in het kader van passend onderwijs? Twee leerkrachten, samen verantwoordelijk voor een klas, en dat op een tropisch eiland als St-Maarten, wie ...
Thieu Dollevoet, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
"Passend onderwijs zal de behoefte vergroten aan een continue versterking van de structuur om van elkaar te leren"
Regionaal samenwerkende partijen worden uitgedaagd de beperkingen op te ruimen in de onderwijszorgstructuur, die onder andere leiden tot thuiszitten van leerlingen en tot wachtlijsten, tot trage toekenning van zorgmiddelen en tot grote uitval rond de overgangen van primair naar voortgezet onderwi...
Luc Greven
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
De positie van de leerkrachten in Passend Onderwijs
Volgens het ministerie is de leerkracht de sleutel voor goed onderwijs en goede onderwijsresultaten. Tegelijk vindt men dat leerkrachten beter moeten worden. Daarvoor is het nodig dat zij ‘professionaliseren’. Dat wordt vaak automatisch gelijk gesteld met nascholen, terwijl dat maar één van de ve...
Albert de Boer
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak
of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
Bert Groeneweg
8 november 2019