Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2016 / nr 4
Checklist: Wat speelt een rol bij innovaties in het onderwijs?
Bert Groeneweg
15 november 2019
tib 2015 / nr 4
Leerkrachten openen deuren van klaslokalen
In Nederland is een trend zichtbaar van professionele leergemeenschappen waarin leerkrachten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Structurele en intensieve samenwerking is echter nog niet overal gemeengoed. Dat is opmerkelijk, gezien het complexe beroep dat leerkrachten dagelijk...
Sui Lin Goei, Tijmen Schipper
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Spel en humor op de werkvloer
Er kan een enorme stimulans uitgaan van een vitale leerkracht die met plezier haar werk organiseert en uitvoert. Kinderen ervaren het plezier en de energie die zo’n leerkracht uitstraalt. Daarnaast is daar de vitale IB’er die op haar beurt elke dag met plezier de leerkrachten begeleidt. En natuur...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Haal meer uit het IB-netwerk!
Overal in het land komen intern begeleiders een aantal keer per jaar samen in IB-netwerken. De belangrijkste doelstelling van die netwerken is: leren van elkaar om de begeleiding van leerlingen leerlingenzorg te verbeteren en te werken aan passend onderwijs. Deze bijeenkomsten worden als zeer zin...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Werken met 'leerteams', werkt dat?
Sinds schooljaar 2011-2012 werkt SBO De Wissel in Houten (Stichting Gewoon Speciaal) met ‘leerteams’. De belangrijkste reden om hiermee te starten was om de betrokkenheid bij schoolontwikkeling voor leraren en ondersteuners te vergroten. Ook bleek dat er veel ontwikkelpunten op de agenda stonden....
Beppie Vendrik
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Checklist: Groei en ontwikkeling
Peter Laros
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
"We zijn begonnen met overal het woord 'zorg' door 'onderwijs' te vervangen"
In de regio Zuid-Kennemerland is sinds 1 augustus een samenwerkingsverband PO van start gegaan dat aan 21.000 kinderen op 91 basisscholen passend onderwijs aanbiedt. Hoe is dat in zijn werk gegaan? Waarom is het gelukt om met zoveel scholen dezelfde kant uit te kijken? Welke (nieuwe) rol spelen d...
Lucas Rurop
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Checklist: Groei en ontwikkeling
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
De IB'er als spil in het 'Kennisweb'
Met de invoering van Passend onderwijs staan we voor de uitdaging om onderwijs samen ‘passend’ te maken voor álle leerlingen. Dit kun je vertalen in een parallel scenario voor een nieuwe rolneming van de IB’er met het team: samen onderwijs passend maken met álle leerkrachten, door inzet van ieder...
Marianne den Otter
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
"Het is belangrijk om het effect en rendement te weten van je activiteiten"
Al in 1987 hield Tanja van Beukering zich bezig met een intern begeleidingsproject dat goed gedocumenteerd en geëvalueerd is. Vanuit haar wetenschappelijke belangstelling heeft ze hier altijd veel waarde aan gehecht. “Zonder onderzoek, bronnen, rapportage, visie, implementatiestrategie en vooral ...
Tanja van Beukering
6 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe realiseer je een professionaliseringsslag binnen je team in de richting van Passend Onderwijs?
Nu de wet Passend onderwijs door de Tweede Kamer is geloodst en de samenwerkingsverbanden zijn geformeerd, gaan scholen zich voorbereiden op de uitvoering van deze wet. De wet beoogt dat leerlingen passend onderwijs krijgen waarmee men recht doet aan hun talenten. Dat betekent dat er een groot be...
Erna Broekman
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Blijf je ontwikkelen. Dat is goed voor jezelf en goed voor de kinderen!
IB’ers gelden op veel scholen als ‘de spin in het web’. Ze hebben dagelijks te maken met de schoolleiding, leerkrachten, leerlingen, ouders en diverse ketenorganisaties. Hoe lukt het hun om steeds de goede keuzes te maken? Een kwestie van professionalisering? En hoe staat het met de professionali...
Jacquelien Ekkelkamp, Jiska Nijland
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Draagkracht en draaglast: op weg naar professionele betrokkenheid
In de eerste TIB constateerden wij dat timemanagement een middel is om de juiste balans op de werkvloer te vinden. Maar ook bij goed timemanagement kun je een grote werkdruk ervaren, bijvoorbeeld vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerling, ouder(s) of collega(‘s). Hoe kan een IB’er per...
Peter Laros, Ariette Riezebos
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Checklist: Hoe verbeter je leerkrachtgedrag binnen je eigen school?
5 november 2019
tib 2012 / nr 2
Een intern begeleider op studiereis
Vanaf schooljaar 2012-2013 moeten wij invulling geven aan Passend onderwijs. Dat betekent: binnen ons onderwijs een zo goed mogelijke plek bieden aan kinderen die extra zorg nodig hebben vanwege een beperking of gedragsprobleem. In de Steiermark (Oostenrijk) bestaat al sinds 1985 ‘inclusief onder...
Mieke Dorresteijn
5 november 2019