Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2016 / nr 3
Zo'n tandem, is dat iets voor ons?
Het is de bedoeling dat passend onderwijs een stevige basis legt voor een leven lang leren. Voor iedere leerling. Een energiek team - sfeervol, gedisciplineerd en innovatief - kan daar voor zorgen, mits het kan bouwen op een directeur en intern begeleider die goed en inspirerend samenwerken.
Bob Maas
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Samen leren samenwerken!
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor het h...
Corrine Bleecke, Karine de Jong
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Het verhaal achter de 'foto'
Een van de verworvenheden van het leesverbeterplan Enschede is het werken met de datamuur. Vraag is of de datamuur (de ‘foto’) laat zien wat de opbrengst zou moeten zijn. De ‘film’ laat dit wel zien. Deze werkt met de relatie leerpotentieel en verwachte vaardigheidscores. Wat is de leerwinst en d...
Ad Koppen
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Beeldcoaching als kwaliteitsinstrument
Op veel scholen gebruiken IB’ers de camera als hulpmiddel bij het ondersteunen van de leerkracht. Onderwijsgroep Primus is vanaf 2013 bezig met het project (On)gekend Talent. De aanleiding was tweeledig: de visie van Primus op het werken in Onderwijsteams (collectieve professionele cultuur) en ee...
Andra Koolhof
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
Referentiescholen van School aan Zet
Wilt u weten hoe andere scholen zich ontwikkelen naar een lerende organisatie? Wilt u eens sparren met andere scholen die voor dezelfde uitdagingen staan als u - bijvoorbeeld op het vlak van begeleiding en professionalisering van (nieuwe) collega’s, teamleren, eigenaarschap van beleid, feedback o...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Leerkrachten openen deuren van klaslokalen
In Nederland is een trend zichtbaar van professionele leergemeenschappen waarin leerkrachten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Structurele en intensieve samenwerking is echter nog niet overal gemeengoed. Dat is opmerkelijk, gezien het complexe beroep dat leerkrachten dagelijk...
Sui Lin Goei, Tijmen Schipper
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
De Werkwijzer samen leren
De Werkwijzer samen leren is een online tool om de ontwikkeling naar een lerende organisatie vorm te geven binnen alle lagen in de organisatie. Het is een praktische uitwerking van het Ontwikkelmodel Samen Leren Inhoud Geven.
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Passie voor onderwijs
Projecten om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren worden niet van bovenaf opgelegd. Ze komen uit het team.
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
"Passend onderwijs zal de behoefte vergroten aan een continue versterking van de structuur om van elkaar te leren"
Regionaal samenwerkende partijen worden uitgedaagd de beperkingen op te ruimen in de onderwijszorgstructuur, die onder andere leiden tot thuiszitten van leerlingen en tot wachtlijsten, tot trage toekenning van zorgmiddelen en tot grote uitval rond de overgangen van primair naar voortgezet onderwi...
Luc Greven
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Concreet aan de slag met 'Samen Leren Inhoud Geven'
Om leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden is het voor scholen van belang om zich voortdurend aan te passen aan de veranderende behoeftes van leerlingen en de veranderingen in de maatschappij. De ontwikkeling naar een lerende organisatie, gericht op continu verbeteren van het onderwijs,...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Van incidentele naar systematische kwaliteitszorg
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten van de leerlingen is een zorg van elke school. Als dit ongeregeld of slechts incidenteel gebeurt, kan het al snel een ‘zorgenkindje’ worden. Kwaliteitszorg heeft een systematische aanpak nodig om niet alleen de kwaliteit op verschillende ...
Walter van de Calseyde
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Leren zichtbaar maken
Op vrijdag 14 november 2014 was het congres ‘Visible Learning Plus’ in Utrecht. De befaamde professor John Hattie was daarbij aanwezig om onder andere zijn laatste boek ‘Visible learning’ (‘Leren zichtbaar maken’) nader toe te lichten. Zijn kernboodschap voor leerkrachten en IB’er is helder: Weet...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Werken aan toekomstgericht onderwijs
In de school als lerende organisatie hebben schoolleiding en team een gezamenlijke visie. Het team draagt bij aan het vormgeven van de koers van de school en weet wat er van hen individueel wordt verwacht. Er heerst een collectieve overtuiging om op die manier het verschil te kunnen maken voor le...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Leren met en van elkaar op de werkplek
Leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, maar ze leren en ontwikkelen zich vooral door het uitvoeren van het werk zelf op school. Dagelijks voeren ze ongemerkt leeractiviteiten uit. Een praatje bij de koffie over een leerling, een les voorbereiden, toetsen nakijken en beoordelen. Echter deze...
Martine Brunt-Van Leeuwen
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Een nieuw onderwijsconcept
Wanneer een school kiest voor een nieuw onderwijskundig concept, betekent dit niet alleen iets voor het onderwijzend personeel en de leiding, maar ook voor de intern begeleider. Het vraagt om onderwijskundig leiderschap, waarbij voortdurend de vraag wordt gesteld welke specifieke vaardigheden van...
Anja Karremans
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Samen leren inhoud geven
Hoe inspireer je elkaar om te blijven leren? Als schoolteam ben je dagelijks bezig met het leren en ontwikkelen van de leerlingen. Je wilt ze actief betrokken houden bij het onderwijs en verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces. Je vraagt leerlingen om samen te werken en van elkaar te ler...
School aan Zet
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Professionalisering op de Andreasschool
De Andreasschool uit Voorhout heeft een nieuwe visie ontwikkeld: deze basisschool wil samenwerken met onder andere een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Zo hopen ze voor de kinderen drempels weg te nemen en te zorgen voor een meer natuurlijke overgang. Passend bij deze visie wordt nu een ...
Michel de Zwart, School aan Zet
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Hoe verder met het schoolondersteuningsprofiel?
Met het schoolondersteuningsprofiel laat de school zien welke ondersteuning zij kan bieden. Het SOP biedt tevens mogelijkheden tot analyse van de ondersteuning en aanzetten tot schoolontwikkeling.
Petra Heegsma, Cor Hoofmans, Jos van der Pluijm
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Scan Omgaan met verschillen
De Scan Omgaan met verschillen is een zelfevaluatie-instrument waarmee leraren in kaart kunnen brengen hoe zij hun onderwijs afstemmen op verschillen in de klas en in hoeverre ze daarin door het management worden ondersteund. Ook het management van de school kan de scan maken, om daarmee inzicht ...
School aan Zet
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Werken met 'leerteams', werkt dat?
Sinds schooljaar 2011-2012 werkt SBO De Wissel in Houten (Stichting Gewoon Speciaal) met ‘leerteams’. De belangrijkste reden om hiermee te starten was om de betrokkenheid bij schoolontwikkeling voor leraren en ondersteuners te vergroten. Ook bleek dat er veel ontwikkelpunten op de agenda stonden....
Beppie Vendrik
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Past de IB'er bij het ondersteuningsprofiel?
Wat voor gevolgen heeft ons schoolondersteuningsprofiel voor mijn werk als IB’er? Moet ik dingen anders doen? Moet ik andere dingen doen? Heb ik nieuwe skills nodig om mijn werk naar tevredenheid van een ieder te kunnen blijven uitoefenen? Krijg ik een andere rol en past die rol me wel?
Peter de Vries
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
De IB'er als spil in het 'Kennisweb'
Met de invoering van Passend onderwijs staan we voor de uitdaging om onderwijs samen ‘passend’ te maken voor álle leerlingen. Dit kun je vertalen in een parallel scenario voor een nieuwe rolneming van de IB’er met het team: samen onderwijs passend maken met álle leerkrachten, door inzet van ieder...
Marianne den Otter
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
"Het is belangrijk om het effect en rendement te weten van je activiteiten"
Al in 1987 hield Tanja van Beukering zich bezig met een intern begeleidingsproject dat goed gedocumenteerd en geëvalueerd is. Vanuit haar wetenschappelijke belangstelling heeft ze hier altijd veel waarde aan gehecht. “Zonder onderzoek, bronnen, rapportage, visie, implementatiestrategie en vooral ...
Tanja van Beukering
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Breng je eigen vaardigheden in kaart
Uit onderzoek van Marzano en Hattie weten we dat de kwaliteit van de leerkracht de belangrijkste factor is voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het verbeteren van de leerlingenresultaten. Er is daarnaast aangetoond dat de uitgangspunten van effectief lees- en rekenonderwijs e...
School aan Zet
6 november 2019