Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 5
Governance en intern begeleiden
In de Wet Passend Onderwijs wordt specifiek aandacht besteed aan ‘governance’. Wat betekent dit en op welke wijze is governance van invloed op de taken en de
verantwoordelijkheden van de IB’er? Governance lijkt bij uitstek een bestuurlijke aangelegenheid, maar niets is minder waar!
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
"Governance moet je in alle lagen van de organisatie ervaren"
‘Governance’ wordt vaak gerelateerd aan (be)sturen en toezicht houden. Aan bestuurlijke verhoudingen. Maar papier is geduldig, stelt Theo van Rijzewijk. “Voor mij is het niks meer of minder dan een samenspel van afspraken waardoor het werken aan complexe klussen, zoals bijvoorbeeld passend onderw...
Theo van Rijzewijk
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
De IB'er en de ZOCO in verbinding
Een warm contact tussen het PO en het VO is belangrijk. De temperatuur van dit contact tussen de IB’er en de Zorgcoördinator (ZOCO) loopt langzaam maar zeker op. Dat is een goed signaal naar alle betrokkenen: verwijzende groep 8-leerkrachten, ouders, kinderen en toekomstige mentoren. Zij verkeren...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Checklist: Governance op de werkvloer
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Begeleider in het onderwijs: de blik vooruit
Vernieuwingen in het onderwijs ontstaan door onder andere nieuwe onderwijskundige visies, maar ook door technologische, sociale, demografische en economische
veranderingen. Nieuwe waarden en normen bepalen voor een deel het handelen en zo ook wat van de begeleider in het onderwijs wordt verwacht...
Jacques van den Born, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
'Afstemmingsregisseur', de nieuwe IB'er?
De versterking van de basisondersteuning en de ambities in het schoolprofiel zorgen ervoor dat leerkrachten meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning zelf kunnen nemen. De IB’er krijgt een regietaak binnen de school en een afstemmingstaak buiten de school met alle andere ondersteuners rondo...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Checklist: Klaar voor de toekomst
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Checklist: Hoe ziet mijn takenpakket eruit?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Passend onderwijs biedt ruimte aan professionals
Sinds dit schooljaar is passend onderwijs ingevoerd. Dat betekent niet dat scholen ineens enorm veranderd zijn. Toch biedt passend onderwijs kansen aan IB’ers om meer initiatief te nemen en betere ondersteuning voor leerlingen te organiseren. Waar liggen die kansen, en hoe kun je ze benutten?
Thieu van Hintum
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Van intern begeleider naar integratiebegeleider?
“Dag, ik ben Connie. Dit jaar heb ik de opleiding Specialist Integratie Begeleider succesvol afgerond. Bij de invoering van ‘Passend Onderwijs’, inmiddels alweer zo’n vijf jaar geleden, was ik intern begeleider. Maar mijn taken werden steeds meer door de leerkrachten zelf ingevuld, zodat mijn taa...
Dian Fluijt
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Eerste bevindingen Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders 2014
Dit is het tweede jaar dat TIB de uitvoeringspraktijk en werkomstandigheden van IB’ers heeft laten onderzoeken. In dit artikel presenteren we de eerste bevindingen. Bij de start van de invoering van passend onderwijs blijken de uitvoeringscondities verre van optimaal en worden diverse belangrijke...
Paolo van der Steenhoven, Dolf van Veen
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak
of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Checklist: De toekomstige positionering van de IB'er
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
"De waarde van handelingsgericht arrangeren is dat je het samen doet!"
Handelingsgericht arrangeren: waarom moeten we dat willen? “De waarde ervan is dat IB’er, leerkracht en ouders samen met een trajectbegeleider van het SWV (AB-er of schoolpsycholoog/orthopedagoog) de situatie analyseren en bespreken wat ze willen bereiken. Dan komt de vraag: Wat heeft deze leerli...
Noelle Pameijer
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Een nieuw onderwijsconcept
Wanneer een school kiest voor een nieuw onderwijskundig concept, betekent dit niet alleen iets voor het onderwijzend personeel en de leiding, maar ook voor de intern begeleider. Het vraagt om onderwijskundig leiderschap, waarbij voortdurend de vraag wordt gesteld welke specifieke vaardigheden van...
Anja Karremans
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Natuurlijk Leren op 'De Klokbeker'
In de pers, bij de inspectie, in de politiek en binnen scholen is veel discussie over hoe scholen onderwijs anders vorm kunnen geven. Waar het bij deze vernieuwingen wezenlijk om gaat, is dat ieder kind de leerweg vindt die het meest natuurlijk aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en talenten. In...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Past de IB'er bij het ondersteuningsprofiel?
Wat voor gevolgen heeft ons schoolondersteuningsprofiel voor mijn werk als IB’er? Moet ik dingen anders doen? Moet ik andere dingen doen? Heb ik nieuwe skills nodig om mijn werk naar tevredenheid van een ieder te kunnen blijven uitoefenen? Krijg ik een andere rol en past die rol me wel?
Peter de Vries
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Van slagboom naar hefboom
Door passend onderwijs komt budgetverantwoordelijkheid voor ondersteuningsmiddelen mogelijk dichter bij de school. Dat betekent dat de IB’er nieuwe taken en
verantwoordelijkheden zal krijgen in het proces van de ondersteuningstoewijzing. Van indiceren naar arrangeren.
Vivian van Alem, Jacques van den Born
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Checklist: IB'er, passend bij het ondersteuningsprofiel?
Peter de Vries
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Checklist: Groei en ontwikkeling
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Nationaal onderzoek Intern Begeleider 2013
In september is door de TIB-redactie ‘Het nationaal onderzoek Intern Begeleiders 2013’ uitgezet. De vragen in het onderzoek richten zich op diverse feitelijke gegevens met betrekking tot de werksituatie van de IB’er, de inkleuring van haar takenpakket, haar werkbeleving en de wijze waarop gekeken...
Peter Laros
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Checklist: Welke rol speel jij bij de afstemming van jeugdzorg op Passend Onderwijs?
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Het is mooi geweest!
Als IB’er heb je het altijd druk. Je hebt veel en diverse taken en verantwoordelijkheden. Hoe houd je het overzicht, hoe weet je waar je werk begint en, ook niet onbelangrijk: wanneer het stopt? Wanneer kun je tevreden zijn? Wanneer zeg je tegen jezelf: ‘Het is mooi geweest!’?
Ans Boosten, Peter Laros
6 november 2019