Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2016 / nr 4
"Bij gelijkwaardig partnerschap tussen school en ouders rendeert het kind"
Volwaardige samenwerking tussen ouders en school lukt op de ene school beter dan op de andere. Daar waar ouders van meet af aan betrokken worden in het proces en er wordt samengewerkt op inhoud, heeft dat een positief effect op het welzijn en op de resultaten van de leerling. Zeker bij passend on...
Edwin Bos
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Checklist: Samen werken aan samenwerken met ouders
Peter Laros
15 november 2019
tib 2016 / nr 3
Checklist: Klachtenregeling en wat betekent dit voor de IB'er?
Tilly Lansbergen
9 november 2019
tib 2015 / nr 4
Ouderbetrokkenheid is niet moeilijk: 'Better together!'
Ouders zoeken steeds vaker hun toevlucht tot juridische hulp als ze er niet uitkomen met de school. Zonder een oordeel te vellen aan wie dit vooral zou kunnen liggen – iedere situatie verschilt bovendien – geeft dit aan dat de samenwerking tussen school en ouders niet altijd vlekkeloos verloopt. ...
Peter de Vries
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
"Effectieve samenwerking met ouders draagt bij aan leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van leerlingen"
Samenwerking met ouders kan substantieel bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Ouder-samenwerking vraagt om beleid van de school, waarbij school en ouders visie en doelen formuleren, samen plannen maken en achteraf evalueren of die doelen hiermee bereikt zijn. Zo ontstaat er rond de ontwi...
Erica de Bruïne, Martijn Willemse
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Handelingsgericht en respectvol schrijven over kinderen
Het is een recht van de ouders om het dossier van hun kind in te kunnen zien. Dat maakt het noodzakelijk voor leerkrachten en IB’ers om zinvolle en respectvolle notities te maken, die ze vervolgens kunnen bespreken met de ouders. Wat verstaan we eigenlijk onder respectvol en zinvol schrijven? En ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Checklist: Samenwerken met ouders
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Checklist: Tussen twee vuren
Andra Koolhof
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Praten met ouders
“De richting waarin het water vloeit, waarom het nu eens rustig kabbelt en dan weer kolkend zijn weg zoekt, is afhankelijk van de bedding waarin het stroomt.” Goede communicatie heeft wellicht méér te maken met het zich bewust zijn van het proces en de interactie tussen de gesprekspartners (de be...
Rik Prenen, Maurits Wysmans
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Basisschool moet zich bewijzen aan oders
De Wet Passend Onderwijs legt veel nadruk op de betrokkenheid van ouders, vooral in relatie tot de zorgplicht. Vanuit verschillende hoeken is nadrukkelijk over onderwijskwaliteit en ondersteuningsmogelijkheden gecommuniceerd. Aan de hand van een onderzoek zijn we nagegaan of de afgelopen periode ...
Jacques van den Born, Erik van de Wiel
8 november 2019
tib 2013 / nr 1
Checklist: Gesprekken met ouders
5 november 2019
tib 2012 / nr 5
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Succesfactoren voor ouderbetrokkenheid
Minister Van Bijsterveldt heeft geadviseerd vooral te investeren in partnerschap tussen ouders en school. Van scholen en leraren vraagt dit dezelfde professionaliteit, zorg en aandacht als die ze besteden aan het onderwijs. Of zoals de pedagoog Micha de Winter zegt: ‘Goede ouderschoolrelaties zij...
Frederik Smit
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Ouders en kind dienen hetzelfde belang: het kind
Na haar politieke carrière werd Ella Kalsbeek bestuursvoorzitter van Altra, een instelling voor speciaal onderwijs en jeugdzorg. Juist in die sector is ouderbetrokkenheid’ van wezenlijk belang, stelt ze. Maar ook in het regulier PO moeten ouders veel meer partner van de school worden, al zijn er ...
Ella Kalsbeek,
5 november 2019
tib 2012 / nr 4
Checklist: Actief Ouderschap: planmatig en gestructureerd de dingen beter doen!
5 november 2019
tib 2012 / nr 3
Hoe vertel ik het mijn ouders?
Natuurlijk gaat het vaak goed. De meeste scholen en ouders kunnen heel goed samenwerken als de begeleiding van een kind net iets meer nodig heeft. Maar wat kost het een energie als het contact met ouders niet goed loopt! Er zijn momenten dat je je als IB’er wanhopig afvraagt, wat je nog kunt doen...
Ron Benjamins
5 november 2019