Edities
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2019 / nr 1
Op weg naar een pedagogisch sensitief team
Pedagogische sensitiviteit wordt gezien als een typerende eigenschap van de leerkracht, die binnen een onderwijsleersituatie grote opbrengsten kan genereren. Zij heeft een bijzondere pedagogische relatie met haar leerlingen, waarin ze haast intuïtief aanvoelt wat pedagogisch de juiste keuzes zijn...
Loek Heida
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
"Pedagogische sensitiviteit is te ontwikkelen!"
Leraren voelen aan wie van hun collega’s in de school pedagogisch sensitief is en wie minder, volgens onderzoeker Karin Diemel. Maar wat is dat eigenlijk? Is het een ongrijpbare X-factor?
“Een van de doelen in mijn promotieonderzoek was om pedagogische sensitiviteit handzamer en concreter te ma...
Walter van de Calseyde
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Alle hens aan dek; help, een datalek!
In TIB 2018-3 staat een uitwerking gericht op het onderwijs van de nieuwe Europese wetgeving rondom privacy (AVG). Inmiddels is het schooljaar over de helft en maken we de balans op. Wat doen we al goed met betrekking tot de AVG-wet en waar dienen we nog alert op te zijn? Wat zijn vaak voorkomend...
Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Beoordelen zonder cijfers?
Kan dat eigenlijk wel, rapporten zonder cijfers? Voor wie is dat goed? Wellicht is het beter voor het leerklimaat op school en neemt het de prestatiestress bij leerlingen weg. Stel dat het goed zou zijn om het cijfers geven uit het onderwijs te halen, zouden we dan bereid zijn dat te doen?
Kunne...
Bert Groeneweg
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Sociale steun aan kinderen die thuis onveilig opgroeien
Leerlingen die thuis mishandeld, verwaarloosd of seksueel misbruikt worden, voelen zich vaak ook op school gespannen en onveilig. Dat kan zich uiten in ongepast gedrag en concentratieproblemen. Hoe kan je als IB’er leerlingen helpen zich tenminste op school veilig te voelen? En hoe kan je leerkra...
Edith Geurts
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Over verschillen in sensitiviteit voor de omgeving
Het construct ‘hoogsensitiviteit’ staat wetenschappelijk in toenemende mate in de belangstelling. Zeker doordat we geregeld worden geconfronteerd met leerlingen die door onverklaarbare psychosomatische klachten uitvallen in het onderwijs. KU Leuven doet onderzoek naar hoogsensitiviteit met name b...
Patricia Bijttebier
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Checklist: Werken aan pedagogische sensitiviteit
Loek Heida
18 november 2019
tib 2019 / nr 1
Checklist: Reflecteren op de groepsbespreking op jouw school
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Wij hebben een visie!
‘Heb een visie als school.’
Dat is makkelijk gezegd, maar in de praktijk vaak eerder dode letter dan werkelijkheid. Toch is een gedragen visie belangrijk, maar misschien niet om de redenen die menigeen denkt. En welke visie, dat is dan weer minder belangrijk. Hoe komt dit? En wat kan jij ervoor ...
Pedro de Bruyckere
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
"Een visie die van onderop tot stand komt, is een heel goed stuurmiddel in veranderingsprocessen"
Hoe zorg je als school en bestuur voor een breed gedragen visie? En hoe houd je die visie ‘in leven’? Charlotte Rijnen is bovenschools IB’er binnen SALTO in Eindhoven; een stichting voor algemeen toegankelijk onderwijs met 20 scholen voor basisonderwijs en 2 scholen voor speciaal basisonderwijs. ...
Marlies van der Eerden, Charlotte Rijnen
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
'Talent' en 'burn-out' zijn relationele begrippen
In het onderwijs proberen professionals elke dag weer het beste van zichzelf te geven. Vaak vanuit een soort roeping om gepassioneerd vorm te geven aan ontwikkeling van kinderen en jongeren. En toch staat die passie soms onder druk door de eisen v an hogerhand, werkdruk en/of interne veranderinge...
Luk Dewulf
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Druk, druk... relax! Helpt mindfulness je door de dag?
De druk en de drukte is op veel scholen groot. Voorbereiden, grote groepen, alles verantwoorden, checken, presteren en noteren. IB’ers, leerkrachten en kinderen worden vaak overspoeld met informatie. Helpt mindfulness je door een drukke dag heen? Wat betekent mindfulness eigenlijk en kun je het o...
Suzanne van Assenbergh
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Hoe krachtig is jullie samenwerking?
Een goede teamsamenwerking heeft een positief effect op de kwaliteit van je onderwijs. Maar hoe stimuleer je die professionele samenwerking? En welke rol kan de IB'er hierin spelen?
Corrine Bleecke, Suzan Valstar
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Soms moet je met zijn tweeën zijn om dingen alleen te kunnen doen!
Mediërend Leren biedt vele mogelijkheden bij het stimuleren van de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. De kern ervan is het onvoorwaardelijke geloof in de ontwikkelmogelijkheden van élke leerling. Belangrijk daarbij is dat leerling en leraar samen werken aan de ontwikke...
Emiel van Doorn, Floor van Loo
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Checklist: Zorg voor draagkracht
Pedro de Bruyckere
18 november 2019
tib 2018 / nr 5
Checklist: Hoe voer je een productieve dialoog met elkaar?
Peter Laros
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Werkdruk: niet blussen maar boetseren!
Vanaf dit schooljaar stelt de overheid jaarlijks structureel €237 miljoen beschikbaar voor verlaging van de werkdruk. In het schooljaar 2021-2022 zal dat oplopen tot €430 miljoen, per jaar. Deze ‘werkdrukmiddelen’ mag de school naar eigen inzicht inzetten.
Veel scholen kiezen voor de inzet van ...
Vivian van Alem, Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
"Bij werkdruk kan het team een grote rol spelen, zowel in de oorzaak ervan als in de oplossing"
Geregeld hoor je op de werkvloer de verzuchting: “Daar heb ik geen tijd voor, ik heb het te druk”. Werkdruk is niets nieuws. Toch komt het bij de ene leerkracht sterker voor dan bij de ander. Dat geldt ook voor scholen onderling. Hoe pak je het aan: individueel en/of in teamverband?
“Toen ik in ...
Myriam Lieskamp
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Samen met je team het onderwijs verbeteren
Leerkrachten willen het beste voor hun leerlingen. Dat zorgt ervoor dat ze vaak dat extra stapje willen zetten, wat kan leiden tot een verhoogde werkdruk. Teams die van en met elkaar leren, en hecht met elkaar samenwerken ervaren minder werkdruk. We zien steeds meer IB’ers die het voortouw nemen ...
Jaap Versfelt
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Ontevreden ouders? Geen probleem!
Driekwart van de leerkrachten ervaart druk van ouders bij het advies voor de middelbare school. Dat bleek eerder dit jaar uit een peiling van CNV Onderwijs en het tv-programma EenVandaag onder ruim 2.200 leraren. Als je de media mag geloven, hebben scholen steeds meer last van ouders. Sommige lee...
Peter de Vries
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
De maatschappij in de klas
In onze complexe maatschappij is het maken van keuzes voor velen niet simpel. Dus is het heerlijk om al op jonge leeftijd de kans te krijgen te experimenteren met wat je graag doet - of juist niet. Maar wat nu als er niets is? Als er in je omgeving weinig stimulans is of niemand om vragen aan te ...
Gemma Beij
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Op woordenjacht: meer woorden leren in minder tijd
Onverwacht zijn twee NT2-leerlingen direct vanuit het buitenland in de reguliere groep van basisschool X ingestroomd volgens de opvangmethode 'onderdompeling’. Echter, zij spreken en begrijpen de Nederlandse taal niet, waardoor zij niet van het aanbod profiteren. Ook de leerkrachten staan voor ee...
Annelies Niënhaus
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Checklist: Omgaan met werkdruk
Vivian van Alem, Jacques van den Born
18 november 2019
tib 2018 / nr 4
Checklist: Alles moet perfect of goed is goed genoeg?
Andra Koolhof
18 november 2019