Edities
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2012 / nr 1
De oplossingsgerichte IB'er als coach
Een belangrijke taak van de IB’er is het begeleiden en coachen van leerkrachten bij pedagogisch en didactisch handelen. Het komt nogal eens voor dat een IB’er vanuit de expertrol enigszins gefrustreerd verzucht: “Ik heb ze geadviseerd wat ze moeten doen, maar ze doen er niets mee”. Een oplossings...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib 2012 / nr 1
Oplossingsgericht coachen is een kwestie van: al doende leer je
Een van de instrumenten van een IB’er is het ‘oplossingsgericht coachen’. Dit maakt een wezenlijk deel uit van de opleiding tot IB’er. Maar hoe werkt het in de praktijk? En hoe makkelijk/lastig is het om niet steeds te willen adviseren en in je rol van coach te blijven? TIB sprak hierover met Bia...
Monique van Tilburg, Bianca van Dongen
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Referentieniveaus rekenen: kans of bedreiging voor je school?
Scholen worden momenteel geconfronteerd met referentieniveaus. Dit roept interessante vragen op voor IB’ers: Hoe leg ik voor de zwakke rekenaar vast welke rekendoelen hij/zij moet halen, als 1F niet haalbaar is? Is 1S voldoende voor alle goede rekenaars, die willen doorstromen naar HAVO/VWO? In d...
John Schoone, Pauline van Vliet
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Een IB'er is een onmisbaar deel van de professionele schoolcultuur
Als een van de weinige schoolbesturen in Nederland heeft de Stichting Nutsscholen in Breda er al jaren geleden voor gekozen om van de interne begeleider een formele functie te maken. Ondanks dat die niet is opgenomen in het functiehuis primair onderwijs en dus niet in de basisbekostiging van de s...
Ben Sanders
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
De intern begeleider op Twitter!
Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves, YouTube, Blogger, Flickr … De social media nemen een steeds prominentere plek in binnen het onderwijs. Intern begeleiders zijn vanuit hun functie veel bezig met communicatie, kennisverwerving en kennisdeling. Het is daarom belangrijk op de hoogte te zijn van ni...
Kees van Overveld
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Checklist: Hoe coach je op kansen?
Peter Laros
5 november 2019
tib 2012 / nr 1
Checklist: Opbrengstgericht werken
Mieke Konings
5 november 2019
tib 2011 / nr 2
Passend onderwijs en het nut van een zorgprofiel
In zaal ‘Het Anker’ vindt de tweede bijeenkomst van 30 intern en ambulant begeleiders in het samenwerkingsverband van 23 basisscholen in en rond Katwijk plaats. Doel is het netwerk ‘Passend onderwijs-proof’ te maken. Al snel gaat de discussie over in een regen van bezorgde vragen. “Wat komt er pr...
Jelle van der Meer
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Professionalisering leerkracht belangrijker dan instrumenten
In de nieuwe koers Passend onderwijs ligt het inhoudelijk accent vooral bij de school zelf. Dat vraagt om heldere keuzen van schoolbesturen en om een andere rol van leerkrachten, maar ook van ouders. Zo moet men gezamenlijk een antwoord geven op de vraag: Welke zorg en ondersteuning kan de school...
Ron Stevens
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Handelingsgericht werken versus opbrengstgericht werken
Door de recente speerpunten van beleid ligt er binnen het onderwijs een sterke focus op Opbrengstgericht werken (OGW). Het lijkt alsof hiermee de in gang gezette ontwikkeling rondom de 1-zorgroute en het Handelingsgericht werken (HGW) naar de achtergrond is verschoven. Wij pleiten ervoor om niet ...
Erna Broekman, Sandra Koot
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Quo Vadis IB'er?
De eerste opleiding voor Interne Begeleiders ging van start in september 1985. Vorig jaar is 25 jaar opleiden van IB’ers gevierd door de Lbib en het Seminarium voor Orthopedagogiek in de Reehorst te Ede. Daar formuleerde wethouder en IB-deskundige Luc Greven vijf IB-doelen voor 2020. Hij ziet de ...
Luc Greven, Bert Groeneweg
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Coaching: van voldoende naar beter
Voor elke school een schrikbeeld: de inspecteur meldt na een schoolbezoek dat de eindopbrengsten onvoldoende zijn. Het oordeel zorgt bij menige leerkracht voor een flinke teleurstelling. “En we hebben nog wel zo hard gewerkt!” Vorig jaar overkwam dit OBS Yore in Tilburg. IB’er Frans van der Boom ...
Frans van der Boom
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Checklist: Keuze en Implementatie van het onderwijszorgprofiel
Jacques van den Born, Mieke Konings
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Checklist: Oplossingsgerichte houding
Peter Laros
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Opbrengstgericht werken, hoe doe je dat?
De politiek eist van basisscholen dat ze opbrengstgericht gaan werken. Over werkdrukverhoging voor leerkrachten en prestatiedruk voor leerlingen gesproken! Of is OGW juist een enorme kans? Kan het ervoor zorgen dat de kinderen maximaal worden toegerust voor hun vervolgopleiding en ze meer zelfver...
Gerard Regeling
29 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Opbrengstgericht werken werkt als het breed wordt gedragen
Voor de Inspectie van het Onderwijs staat het vast: opbrengstgericht onderwijs draagt bij aan hogere prestaties. Zo blijkt uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek bijvoorbeeld dat 83% van de scholen die opbrengstgericht werken op alle vier de voorgelegde rekentoetsen voldoende scoren, terwijl d...
Ellen Timminga, Martin Uunk
29 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Referentiekader en onderwijszorgprofiel
Het wetsvoorstel Passend onderwijs treedt 1 augustus 2013 in werking. De door de Onderwijsraad en de Evaluatie Commissie Passend Onderwijs (ECPO) uitgebrachte adviezen zijn toegevoegd. Beide organen tonen zich kritisch: de reguliere scholen en leraren blijken nog onvoldoende toegerust om leerling...
Sandra Koot
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Integrale schoolontwikkeling: de IB'er in positie
Twintig jaar na de opkomst is de intern begeleider een onmisbare spil in de onderwijsvernieuwing van het primair onderwijs. Na Weer Samen Naar School zorgde Opbrengstgericht werken voor een toenemend beroep op de kennis en vaardigheden van IB’ers. Nu staat het onderwijs voor de uitdaging om Passe...
Roger Meijer
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Draagkracht en draaglast: de balans
Intern begeleiders zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot sleutelfiguren in de onderwijsontwikkelingen rondom zorg voor leerlingen. Volgens de Landelijke Beroepsvereniging kan de IB’er onderzoeken, samenwerken, middelen en data verwerken, organiseren, heeft verstand van innoveren, is competent i...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Checklist: Hoe werk je opbrengstgericht(er)?
Erna Broekman
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Checklist: Coachen
Bert Groeneweg
30 oktober 2019