Edities
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2018 / nr 3
Samen werken aan onderwijsverbetering? Doe onderzoek!
Samen onderzoek doen kan een belangrijk middel zijn om meer onderbouwde keuzes te maken voor de verbetering van het onderwijs. Dit wordt alleen bereikt als de onderzoeksmatige werkwijze is ingebed in de schoolorganisatie en -cultuur. In dit artikel lees je hoe dit werkt en hoe jij als IB’er duurz...
Anje Ros
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
"Onderzoek is geen doel op zich, maar een heel krachtig en effectief middel om jezelf en je school te ontwikkelen"
In de dagelijkse schoolpraktijk wordt nog te vaak voor een ad hoc-oplossing gekozen voor een probleem. Als de rekenresultaten tegenvallen, is een nieuwe methode het medicijn. In de waan van de dag worden brandjes nogal eens geblust met een nog mooiere emmer. Veel scholen zoeken het eerder in nieu...
Linda van den Bergh
17 november 2019
tib 2018 / nr 3
Robot in de klas?
Bijna 20.000 leerlingen in Nederland zijn lange tijd t e ziek om naar school te gaan. Doordat deze leerlingen het contact met hun leeftijdsgenoten missen en niet kunnen participeren in het dagelijks leven, komen ze al snel in een sociaal isolement terecht. IB’ers weten als geen ander dat dit soci...
Margarida van Wijk
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Privacy vanaf 25 mei 2018. Help!?
De wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) regelt het allemaal. Het is goed om te weten dat deze Europese wetgeving alle nationale wetten overbodig maakt. Wat vraagt aandacht en wat is al op orde? En wie gaat vervolgens de inspanning leveren? En waar komt de tijd vandaan om de uit de w...
Nikkie Laros
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Interne begeleiding op Taalschool Utrecht
Op Taalschool Utrecht werken drie IB’ers op drie locaties. Zij staan voor grote uitdagingen. Elke maandag is er een instroom van nieuwkomers, van wie ze zo snel mogelijk in kaart moeten krijgen wat de kinderen nodig hebben. Ook is de uitstroom naar een volgende school steeds een puzzel. Welke rol...
Andra Koolhof, Anne-Eva van der Mark
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Do you practice what you preach?
Lezen is de basis van alle schoolvakken, het kan je leven verrijken en je horizon verruimen. Een goede leesvaardigheid is belangrijk voor schoolsucces. Welke rol speelt de leesattitude van de leerkracht bij het vormgeven van het leesonderwijs gericht op leesplezier en leesmotivatie? Is het mogeli...
Mariëtte Groente
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Checklist: Samen onderzoeken
Linda van den Bergh, Anje Ros
18 november 2019
tib 2018 / nr 3
Checklist: Eenvoudige taal voor laaggeletterden
Vivian van Alem
18 november 2019
tib 2018 / nr 2
Samen op school in de praktijk
Onderwijs en jeugdhulp zijn twee verschillende werelden met eigen regels, financiering, einddoelen en professionele activiteiten. Maar met een gemeenschappelijk kenmerk: ze gaan allebei over het veilig doen opgroeien en ontwikkelen van kinderen. En daarmee ligt samenwerking voor de hand. Alleen, ...
Dorien Graas
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
"Je moet flink in elkaar investeren en eerst elkaars taal leren spreken"
Op SBO De Watertuin werken school en jeugdhulpverlening samen onder één dak. Het grote voordeel is dat dezelfde hulpverleners zowel de groepstrainingen geven als begeleiding en behandeling van leerlingen verzorgen. Het streven is de lijntjes tussen de hulpverleners en leerkrachten steeds korter t...
Rianne Huijs, Claude Marsman
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Blockchain: handig in de toekomst?
Blockchain, vrij vertaald ‘blokkenketen’, klinkt abstract en dat is het ook nog wel. Het is een technologie om informatie online op te slaan, te delen en te verwerken. Het systeem heeft sinds 2009 een voorzichtig bestaan opgebouwd en is vooral bekend als de achterliggende technologie van de onlin...
Guus Beenhakker
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Samen staan we sterk!
“Elke dag moet ik thuis ook nog sommen mak en. Ik haat rekenen!”
Of: “Ik wil mijn kind helpen met rekenen. Heb je materialen voor thuis?”
Hoor jij als IB’er dit soort uitspraken en vragen ook met regelmaat?
Susanne Geerts, Lucy Moerlands
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
De rol van de IB'er bij zieke leerlingen
Een zieke leerling. Wat moet, wat mag en wat kan?
Soms komt een (chronisch, lichamelijk) zieke leerling een periode niet of nauwelijks naar school. Hoe zorg je ervoor dat hij/zij in verbinding blijft met school, het aanbod zo veel mogelijk kan blijven volgen en dat er bij terugkeer weer een goed...
Janneke van Loon-Nelis
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Preventie en curatie van cyberpesten
De opkomst van technologie en sociale media heeft gezorgd voor een verandering in omgangsnormen. Voor kinderen die nu op de basisschool zitten, is hun leven online net zo belangrijk is als hun leven offline. Naast vele inspirerende mogelijkheden vormt de interactie op sociale media echter ook een...
Jolijn Kester
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Checklist: Samenwerken op school
Loek Heida
17 november 2019
tib 2018 / nr 2
Checklist: RAP met RET
Peter Laros
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
De IB'er: exit of next level?
Veel IB’ers worden in hun scholen overladen met taken. En velen van hen voelen zich al vele jaren ongemakkelijk met hun positie en stellen zich fundamentele vragen. Kan dat wel zo doorgaan en heeft de intern begeleider nog toekomst in de basisschool? Kern van het antwoord: de IB’er kan alleen van...
Luc Greven
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
"De onderwijsprofessional van de toekomst is vooral gids en begeleider op een onbegrensde expeditie"
Op WIB 2017 bood filosoof Ruud Veltenaar drie keer aan een volle zaal zijn ruime blik in de toekomst. In feite schetste hij een beeld van de samenleving, en specifiek het onderwijs, waar de kleinkinderen van de aanwezige IB’ers mee te maken kunnen krijgen. Hier de nabespreking.
“In 2050 bestaat ...
Ruud Veltenaar
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Arrangeren met het Dialooginstrument HGW
Nagenoeg alle samenwerkingsverbanden werken vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). Vanuit dit streven zijn de onderwijsbehoeften centraal komen te staan en niet langer ‘wat een kind heeft’. Met het Dial ooginstrument HGW is een nieuwe impuls gegeven aan hoe ouders en school beter...
Tijn Nuyens
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Denken in driehoeken
Steeds vaker kom ik in gesprekken met directeuren en IB’ers tegen dat er onduidelijkheid of zelfs spanning is over ieders taken en verantwoordelijkheden. Bestaan er hiervoor objectieve criteria? Wat mag een leerkracht en een directeur van de IB’er verwachten? Hier een poging tot een kader.
Albert de Boer
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Feedback: complexer dan je denkt
Feedback wordt gezien als een waardevol middel om collega’s te laten groeien. En toch vinden veel mensen het lastig om feedback te geven of te ontvangen. Dat zou je ook kunnen opmaken uit de vele boeken, artikelen, lijstjes en instrumenten over dit onderwerp. Echter, feedback is niet vanzelfsprek...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Leren spellen met Spellet
Scholen besteden veel tijd aan spelling met methodes die vooral inzetten op het aanleren van spellingsregels. Vaak zonder al te veel succes voor spellingzwakke leerlingen. We vroegen ons af hoe we deze spellingzwakke leerlingen konden leren spellen zonder regels te gebruiken. Daartoe ontwierpen w...
Elly Scheeren, Anneke Smits
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: De IB'er: exit of next level?
Luc Greven
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: Betrekken van ouders bij het toeleiden naar extra ondersteuning voor hun kind
Vivian van Alem
17 november 2019