Meest gelezen
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...
In mijn beginjaren als leerkracht was elke dag een zoektocht naar oplossingen voor problemen die ik tijdens mijn opleiding tot volledig bevoegd onderwijzer nimmer heb gesignaleerd. De echte praktijk ging mijn reflectievermogen te boven. Hoe overleef ik de ochtend, de surveillance- beurt, de reken...
Vraag:
Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen voor primair onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen?
Met behulp van de handreiking Omgaan met armoede op scholen (2022) kan worden geanalyseerd wat je als school al doet, wat beter kan en wat de volgende stap kan zijn. Denk daarbij aan:
Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...
Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...
TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.
Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...
Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...
In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...
Wat?
Binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is specifiek aandacht voor (potentiële) uitval onder kinderen en jongeren. Het ministerie vraagt scholen dan ook gebruik te maken van de mogelijkheden die het NPO biedt voor deze kinderen en jongeren.
Wat?
Het ministerie stelt €5,8 miljard beschikbaar om leerkrachten en leerlingen te helpen leervertraging en andere problemen veroorzaakt door corona aan te pakken.
Wat?
Het ministerie scherpt de wetgeving aan over de vrijwillige ouderbijdrage, voor activiteiten die door het bevoegd gezag worden georganiseerd buiten het verplichte onderwijsprogramma.
Wat?
Sinds 8 februari jl. zijn de basischolen weer open. Echter, vanwege de lockdown krijgen de scholen twee weken langer de tijd om het schooladvies vast te stellen. De adviezen moeten op 15 maart zijn ingevoerd in BRON. Daarnaast wordt ervoor gepleit om een kansrijk schooladvies te formuleren...
TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Wat is de invloed van het daltonprincipe ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leer...