Meest gelezen
Vorige nummers
2025 2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2017 / nr 3
Onweerstaanbare vragen als krachtige interventie
Wat doet een vraag? Wat doet een krachtige vraag? Wat doet een krachtige, onweerstaanbare vraag? Na het lezen van dit artikel heb je als IB’er aanknopingspunten voor het stellen van krachtige, onweerstaanbare vragen. Vragen dus die prikkelen en het mentale model van de ander activeren.
Marjo van Hulten
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Co-Teaching is dé trend in Vlaanderen
Passend Onderwijs heet in Vlaanderen het ‘M-decreet’. Het kent een groeispurt en leidt tot grootschalige inzet van Co-Teachers. In dit artikel geven we inzicht in een onderwijsverandering die haar weerga niet kent.
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Wanneer doe je goed met je onderwijs?
Er is een toenemende aandacht voor de verantwoordelijke rol van leerkrachten om zich te ontwikkelen tot morele professionals en daarmee een bijdrage te leveren aan goed onderwijs. In TIB 2016-5 was dit het hoofdthema (‘Normatieve professionalisering’).
Het goede in het onderwijs gaat over de ver...
Helma de Keijzer
15 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Verbeter aansluiting PO-VO
Robert Jansen
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Leerkrachtgedrag verandert door gebruik 'Klimaatschaal'
Leerlingen functioneren beter in een klas waarin zij zich veilig voelen en gewaardeerd worden door de leerkracht en medeleerlingen. Een goede en positieve sfeer is afhankelijk van de relaties die de leerlingen onderling hebben en de relatie die de leerkracht met haar klas en individuele leerlinge...
Ad Donkers
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Perspectief van leerkrachten op lesgeven aan nieuwkomers
Naar aanleiding van de forse toename van asielzoekers- en vluchtelingenkinderen heb ik in 2015 onderzoek gedaan onder leerkrachten, schoolleiders en IB’ers naar wat het betekent om deze kinderen les te geven. Een probleem of een uitdaging voor de school? In dit artikel geven we een aantal praktis...
Charlotte van Keulen
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
"Onderwijs aan nieuwkomers is de ultieme vorm van passend onderwijs"
LOWAN ondersteunt scholen die het eerste opvangonderwijs aan nieuwkomers verzorgen in het PO en VO. Nieuwkomers vallen niet onder de Wet Passend Onderwijs. Een regionaal beleid t.a.v. onderwijs aan nieuwkomers is daarom zeer wenselijk. Een rol voor het samenwerkingsverband is daarbij logisch: fac...
Lenneke Grobbe, Marieke Postma
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Disharmonisch intelligentieprofiel 1
Sinds het verschijnen van de WISC-IV in Amerika is de discussie rondom het bestaan van het verbaal (VIQ) en performaal IQ (PIQ) weer opgelaaid. Om de interpretatie een meer klinische betekenis te geven, is de splitsing verbaal/performaal IQ en de indexstructuur van de WISC-III losgelaten en verva...
Nikkie Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Samen leren samenwerken!
Wanneer kinderen leren samenwerken, leren ze op zichzelf en anderen te vertrouwen in het gezamenlijk iets tot stand brengen. Samen kom je verder: door te leren van elkaar door eigen en elkaars talenten te leren kennen en benutten. Samenwerken leer je door te doen! En dat geldt evengoed voor het h...
Corrine Bleecke, Karine de Jong
9 november 2019
tib 2016 / nr 3
Checklist: Klachtenregeling en wat betekent dit voor de IB'er?
Tilly Lansbergen
9 november 2019
tib 2014 / nr 5
"Een goed schoolklimaat creëer je je met het hele team"
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed en proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. De redenering hierachter is dat gedragsproblemen van leerlingen de verantwoordelijkheid van iedereen op school zijn. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is niet de taak van één persoon. Ook...
Anita Blonk
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Het groeidocument wordt een kwaliteitsimpuls
Is naast het groepsplan en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het groeidocument het zoveelste instrument dat leidt tot verhoging van de administratieve druk binnen de school? Of kan een goede inrichting van het leerlingendossier en een afstemming van het primaire proces binnen de school op h...
Inge Bloemers
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Laat je leerkrachten leren?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
'Afstemmingsregisseur', de nieuwe IB'er?
De versterking van de basisondersteuning en de ambities in het schoolprofiel zorgen ervoor dat leerkrachten meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning zelf kunnen nemen. De IB’er krijgt een regietaak binnen de school en een afstemmingstaak buiten de school met alle andere ondersteuners rondo...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Toeleiding extra ondersteuning
Vanaf de start van passend onderwijs kan een leerling in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze kan worden toegekend op het niveau van de lichte of van de zware ondersteuning. Welke procedure je moet bewandelen is geheel afhankelijk van de afspraken binnen het samenwerkingsverband. Basis...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Canada: Lessons Learned
Vanuit twee internationale contexten reflecteren we op het thema: Hoe om te gaan met diversiteit? Wat kunnen IB’ers hiervan leren voor hun eigen praktijk in het kader van passend onderwijs? Twee leerkrachten, samen verantwoordelijk voor een klas, en dat op een tropisch eiland als St-Maarten, wie ...
Thieu Dollevoet, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Checklist: Samenwerken met ouders
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Index voor inclusie
Iedere school stelt in het kader van passend onderwijs een SOP op. Hierin staat welke ondersteuning je aan leerlingen te bieden hebt. Zo zal de ene school ervoor
kiezen om zich te specialiseren in een bepaald type ondersteuning, terwijl andere zoveel mogelijk inclusief onderwijs geven. Daarbij ...
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2013 / nr 5
Begaafde onderpresteerders. Waar leg je het accent bij de begeleiding?
Onderpresteren is ‘hot’. Zowel in onderwijsland, als in de politiek is er veel aandacht voor leerlingen die minder presteren dan hun omgeving van hen verwacht. Adviezen vliegen je als leerkracht links en rechts om de oren: wat je moet doen en vooral hoe je dat moet doen. Maar waar moet nu het acc...
Eleonoor van Gerven
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
"Passend Onderwijs is omgekeerd redeneren"
Tot vorig jaar was Wijnand Gijzen betrokken bij de ontwikkeling van het Onderwijscontinuüm CED-Groep®. Dit is een denk- en werkwijze waarmee scholen en schoolbesturen opbrengstgericht passend onderwijs kunnen vormgeven. Het uitgangspunt van het handelen van alle leraren zijn de gewenste leer- en ...
Wijnand Gijzen
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Via (digitale) leerlijn en referentieniveaus naar het VO
Kijk je vol vertrouwen uit naar de verplichte centrale eindtoets van de referentieniveaus voor taal en rekenen die groep-8-leerlingen in het voorjaar van 2015 gaan maken? In de praktijk ervaren wij bij veel IB’ers en leerkrachten handelingsverlegenheid als het gaat om dit onderwerp en hebben ze b...
Bertine Haverhals, Janneke van Klaveren
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Past de IB'er bij het ondersteuningsprofiel?
Wat voor gevolgen heeft ons schoolondersteuningsprofiel voor mijn werk als IB’er? Moet ik dingen anders doen? Moet ik andere dingen doen? Heb ik nieuwe skills nodig om mijn werk naar tevredenheid van een ieder te kunnen blijven uitoefenen? Krijg ik een andere rol en past die rol me wel?
Peter de Vries
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
"We zijn begonnen met overal het woord 'zorg' door 'onderwijs' te vervangen"
In de regio Zuid-Kennemerland is sinds 1 augustus een samenwerkingsverband PO van start gegaan dat aan 21.000 kinderen op 91 basisscholen passend onderwijs aanbiedt. Hoe is dat in zijn werk gegaan? Waarom is het gelukt om met zoveel scholen dezelfde kant uit te kijken? Welke (nieuwe) rol spelen d...
Lucas Rurop
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Natuurlijk Leren op 'De Klokbeker'
In de pers, bij de inspectie, in de politiek en binnen scholen is veel discussie over hoe scholen onderwijs anders vorm kunnen geven. Waar het bij deze vernieuwingen wezenlijk om gaat, is dat ieder kind de leerweg vindt die het meest natuurlijk aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en talenten. In...
Robert Jansen
6 november 2019