Meest gelezen
Vorige nummers
2025 2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 5
"Governance moet je in alle lagen van de organisatie ervaren"
‘Governance’ wordt vaak gerelateerd aan (be)sturen en toezicht houden. Aan bestuurlijke verhoudingen. Maar papier is geduldig, stelt Theo van Rijzewijk. “Voor mij is het niks meer of minder dan een samenspel van afspraken waardoor het werken aan complexe klussen, zoals bijvoorbeeld passend onderw...
Theo van Rijzewijk
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Digitale Leerschool daagt excellente leerlingen uit
‘Hoe daag je de best presterende leerlingen uit, zonder het risico te lopen de aandacht op de andere leerlingen in de klas te verliezen?’ Dit is een actueel vraagstuk waar de Digitale Leerschool zich op richt. Deze organisatie heeft als doel om leerkrachten en IB’ers te ondersteunen met online En...
Ron Ghijssen
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Referentiescholen van School aan Zet
Wilt u weten hoe andere scholen zich ontwikkelen naar een lerende organisatie? Wilt u eens sparren met andere scholen die voor dezelfde uitdagingen staan als u - bijvoorbeeld op het vlak van begeleiding en professionalisering van (nieuwe) collega’s, teamleren, eigenaarschap van beleid, feedback o...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
De IB'er en de ZOCO in verbinding
Een warm contact tussen het PO en het VO is belangrijk. De temperatuur van dit contact tussen de IB’er en de Zorgcoördinator (ZOCO) loopt langzaam maar zeker op. Dat is een goed signaal naar alle betrokkenen: verwijzende groep 8-leerkrachten, ouders, kinderen en toekomstige mentoren. Zij verkeren...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Passende competenties voor passend onderwijs!
In een gezamenlijk onderzoek van ITS, Kohnstamm, UvA en het lectoraat passend onderwijs van de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool is onderzocht welk competenties leerkrachten nodig hebben om passend onderwijs te kunnen bieden in reguliere scholen. In dit artikel geven we een aantal be...
Annemieke Mol Lous
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Checklist: Governance op de werkvloer
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2013 / nr 3
De leerling is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid
De overgang van primair naar voorgezet onderwijs is voor veel leerlingen een heikel punt. Dit hoeft toch niet altijd zo te zijn. Zo hebben de Stichting Katholiek Onderwijs Drimmelen (SKOD) en het Dongemond college in Raamsdonksveer en Made (N-Br) de handen ineen geslagen om een zo soepel mogelijk...
Kim Damen
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Weg met die boom!
Als je een school binnenloopt, komt het vertrouwde papierslurpgeluid van een overuren draaiende kopieermachine je direct tegemoet. Volkomen terecht gebruikt om de ouders van de laatste informatie te voorzien van het uitje van groep 7, de leerkrachten ondersteunende materialen te geven voor de tea...
Joke Denissen, Marcel van der Wiel
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Interne Begeleiding, variatie en perspectief (1)
De diversiteit aan leerlingen en ondersteuningsvragen neemt nog steeds toe, maar ook de diversiteit onder IB’ers. Daarom een boekje open over die brede variatie aan verschijningsvormen van intern begeleiden in het land. In dit eerste artikel bekijken we de variatie die we aan IB-werk tegenkomen. ...
Bert Groeneweg
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Over de B van IB
In de auto denk ik na over mijn inleiding op de TIB regiocongressen. IB’ers willen meer tijd besteden aan het begeleiden van leerkrachten. Dat weet ik uit eigen onderzoek in 1994, 1998 en 2003. Een nastrevenswaardig ideaal. Ook als het om zorgleerlingen gaat. Leeft die wens in 2012 nog steeds? Wa...
Wim Meijer
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Checklist: Doorgaande Zorglijn PO/VO
6 november 2019
tib 2013 / nr 3
Slechtnieuwsgesprek
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
"Het is belangrijk om het effect en rendement te weten van je activiteiten"
Al in 1987 hield Tanja van Beukering zich bezig met een intern begeleidingsproject dat goed gedocumenteerd en geëvalueerd is. Vanuit haar wetenschappelijke belangstelling heeft ze hier altijd veel waarde aan gehecht. “Zonder onderzoek, bronnen, rapportage, visie, implementatiestrategie en vooral ...
Tanja van Beukering
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Slapeloze nachten door ICT voor leerlingen met dyslexie?
Natuurlijk is het belangrijk en natuurlijk wil je graag meewerken: leerlingen met dyslexie mogen op jouw school gebruik maken van ICT-hulpmiddelen. Maar hoe regel je dat allemaal en hoe krijg je het voor elkaar dat dit ook in de groepen soepel verloopt?
Mieke Urff
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Breng je eigen vaardigheden in kaart
Uit onderzoek van Marzano en Hattie weten we dat de kwaliteit van de leerkracht de belangrijkste factor is voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het verbeteren van de leerlingenresultaten. Er is daarnaast aangetoond dat de uitgangspunten van effectief lees- en rekenonderwijs e...
School aan Zet
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Eén doorgaande leerweg van PO tot en met VO
Soms is het net een kip-of-ei-discussie. Veranderen we een onderwijsstructuur in de hoop dat de manier van werken (de cultuur) op scholen zal veranderen? Of verwachten we dat als scholen eenmaal op een andere manier zijn gaan werken, een doorleefde structuurverandering vanzelf zal gaan? In dit ar...
Jack Biskop
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Checklist: Het is mooi geweest
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Transitie jeugdzorg en Passend Onderwijs
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met de ‘Stelselwijziging Jeugd’, die is opgenomen in de nieuwe Jeugdwet? Wat is de link naar Passend onderwijs? Enerzijds gaat het erom wat bestuurders in het kader van het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met gemeenten afspreken en anderzijds wat belangrij...
Jacques van den Born
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
"Juist bij Passend Onderwijs moet je vanuit de school te werk gaan"
Meer en meer krijgt het onderwijs allerlei maatschappelijke vraagstukken op zijn bordje. Passend onderwijs versterkt dat proces alleen maar. Moet de school alles aanpakken en kunnen oplossen? En welke rol ligt er voor de IB’er, die meestal het verzamelpunt van problemen rond gedrag en thuissituat...
Dolf van Veen
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
De IB'er als spil in het 'Kennisweb'
Met de invoering van Passend onderwijs staan we voor de uitdaging om onderwijs samen ‘passend’ te maken voor álle leerlingen. Dit kun je vertalen in een parallel scenario voor een nieuwe rolneming van de IB’er met het team: samen onderwijs passend maken met álle leerkrachten, door inzet van ieder...
Marianne den Otter
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Checklist: Welke rol speel jij bij de afstemming van jeugdzorg op Passend Onderwijs?
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
De iPad: een krachtig hulpmiddel
Het werken met tablets heeft de laatste jaren een snelle opmars gemaakt in onderwijsland. Deze ontwikkeling leidt tot vragen en mogelijkheden. Hoe kun je ermee omgaan en waar kan een iPad het verschil maken? Op BS De Driesprong in Chaam (NB) experimenteren ze er al een tijdje mee.
Erik Peters
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Wie maakt zich druk over de werkdruk bij leraren?
Veel mensen in het onderwijs klagen over te grote werkdruk. Deze gevoelens worden mede aangewakkerd door berichtgeving in de media. De IB’er wordt dagelijks geconfronteerd met leraren die werkdruk ervaren. Kan zij de helpende hand bieden?
Jacques van den Born, Pieter Diehl, Annemiek van Eijk
6 november 2019
tib 2014 / nr 1
Van slagboom naar hefboom
Door passend onderwijs komt budgetverantwoordelijkheid voor ondersteuningsmiddelen mogelijk dichter bij de school. Dat betekent dat de IB’er nieuwe taken en
verantwoordelijkheden zal krijgen in het proces van de ondersteuningstoewijzing. Van indiceren naar arrangeren.
Vivian van Alem, Jacques van den Born
6 november 2019