Meest gelezen
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2013 / nr 1
"Omarm je tekorten en doe er wat mee!"
Klinisch psycholoog Louis Cauffman geeft al vele jaren opleidingen in de oplossingsgerichte benadering. In onderwijsland is hij, behalve als spreker op vele bijeenkomsten, bekend vanwege zijn ‘Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs’. Hierin geeft hij een praktische inleiding in het op...
Louis Cauffman
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Een nieuw onderwijsconcept. Doen? Of toch maar liever niet?
De school kan zich niet meer afzijdig houden van de maatschappelijke ontwikkelingen. Trends, wetgeving en wetenschap oefenen invloed uit op het onderwijssysteem en stellen de vraag of het huidige, veel gebruikte leerstofjaarklassensysteem nog een goed antwoord biedt op de vragen uit de steeds com...
Jacques van den Born, Henk Derks
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Passend Onderwijs: De Leoz-ontwikkelscan
Leerkrachten in elke onderwijssetting moeten een bijdrage kunnen leveren aan ‘gewoon goed onderwijs’ en een antwoord kunnen geven op de uitdagingen waar het onderwijs op dit moment voor staat. Om kunnen gaan met heterogene groepen, uit kunnen gaan van diversiteit, samen kunnen werken met ouders e...
Hetty Simons
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Lijstjes die verleiden tot anders (bege)leiden
Het schoolbeleid moet je ergens op baseren. Heel mooi is het wanneer gedegen onderzoek je keuzes motiveert. Maar pas op voor ‘lijstjes’ met cijfers zonder naar de achtergronden te kijken. In dit artikel worden twee voorbeelden gegeven van de woorden achter de cijfers. Beleidsmakers in de school, ...
Bert Groeneweg
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Checklist: Gesprekken met ouders
5 november 2019
tib 2013 / nr 1
Checklist: Oplossingsgerichte feedback
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
IB en het jonge kind: hand in hand, samen sterk?
Als het gaat om het ontwikkelingsaanbod van jonge kinderen is het de rol van de IB’er om samen met leerkrachten van de onderbouw te zoeken op welke wijze het spelaanbod centraal komt te staan. Het vraagt inzicht en kennis over jonge kinderen, en begeleidingsvaardigheden om het onderbouwteam als e...
Kobi Wanningen
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Oplossingsgericht werken bij internaliserende problematiek
In het onderwijs stijgt de vraag naar handvatten om de omgang, het welbevinden en het functioneren van leerlingen met externaliserende gedragsproblemen te verbeteren. Kinderen die lijden onder internaliserend gedrag worden minder vaak gesignaleerd. Dit komt vermoedelijk doordat deze problematiek ...
Nikkie Laros
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken rondom gedrag; het kan!
Het Steunpunt Onderwijs Enschede (SPOE) is een samenwerkingsverband van het openbaar en christelijk onderwijs. SPOE werkt al jaren opbrengstgericht en handelingsgericht aan het verbeteren van het lezen en het rekenen. In juni 2012 lagen de scores van de 43 scholen ver boven het landelijk gemiddel...
Sandra Koot
5 november 2019
tib 2013 / nr 2
Checklist: Hoe herken je cognitief talent?
5 november 2019
tib 2011 / nr 1
Referentiekader en onderwijszorgprofiel
Het wetsvoorstel Passend onderwijs treedt 1 augustus 2013 in werking. De door de Onderwijsraad en de Evaluatie Commissie Passend Onderwijs (ECPO) uitgebrachte adviezen zijn toegevoegd. Beide organen tonen zich kritisch: de reguliere scholen en leraren blijken nog onvoldoende toegerust om leerling...
Sandra Koot
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Integrale schoolontwikkeling: de IB'er in positie
Twintig jaar na de opkomst is de intern begeleider een onmisbare spil in de onderwijsvernieuwing van het primair onderwijs. Na Weer Samen Naar School zorgde Opbrengstgericht werken voor een toenemend beroep op de kennis en vaardigheden van IB’ers. Nu staat het onderwijs voor de uitdaging om Passe...
Roger Meijer
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Draagkracht en draaglast: de balans
Intern begeleiders zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot sleutelfiguren in de onderwijsontwikkelingen rondom zorg voor leerlingen. Volgens de Landelijke Beroepsvereniging kan de IB’er onderzoeken, samenwerken, middelen en data verwerken, organiseren, heeft verstand van innoveren, is competent i...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Checklist: Hoe werk je opbrengstgericht(er)?
Erna Broekman
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 1
Checklist: Coachen
Bert Groeneweg
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Passend onderwijs en het nut van een zorgprofiel
In zaal ‘Het Anker’ vindt de tweede bijeenkomst van 30 intern en ambulant begeleiders in het samenwerkingsverband van 23 basisscholen in en rond Katwijk plaats. Doel is het netwerk ‘Passend onderwijs-proof’ te maken. Al snel gaat de discussie over in een regen van bezorgde vragen. “Wat komt er pr...
Jelle van der Meer
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Professionalisering leerkracht belangrijker dan instrumenten
In de nieuwe koers Passend onderwijs ligt het inhoudelijk accent vooral bij de school zelf. Dat vraagt om heldere keuzen van schoolbesturen en om een andere rol van leerkrachten, maar ook van ouders. Zo moet men gezamenlijk een antwoord geven op de vraag: Welke zorg en ondersteuning kan de school...
Ron Stevens
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Quo Vadis IB'er?
De eerste opleiding voor Interne Begeleiders ging van start in september 1985. Vorig jaar is 25 jaar opleiden van IB’ers gevierd door de Lbib en het Seminarium voor Orthopedagogiek in de Reehorst te Ede. Daar formuleerde wethouder en IB-deskundige Luc Greven vijf IB-doelen voor 2020. Hij ziet de ...
Luc Greven, Bert Groeneweg
30 oktober 2019
tib 2011 / nr 2
Checklist: Oplossingsgerichte houding
Peter Laros
30 oktober 2019
tib 2012 / nr 1
De oplossingsgerichte IB'er als coach
Een belangrijke taak van de IB’er is het begeleiden en coachen van leerkrachten bij pedagogisch en didactisch handelen. Het komt nogal eens voor dat een IB’er vanuit de expertrol enigszins gefrustreerd verzucht: “Ik heb ze geadviseerd wat ze moeten doen, maar ze doen er niets mee”. Een oplossings...
Peter Laros, Ariette Riezebos
30 oktober 2019