Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2018 / nr 1
"De onderwijsprofessional van de toekomst is vooral gids en begeleider op een onbegrensde expeditie"
Op WIB 2017 bood filosoof Ruud Veltenaar drie keer aan een volle zaal zijn ruime blik in de toekomst. In feite schetste hij een beeld van de samenleving, en specifiek het onderwijs, waar de kleinkinderen van de aanwezige IB’ers mee te maken kunnen krijgen. Hier de nabespreking.
“In 2050 bestaat ...
Ruud Veltenaar
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Denken in driehoeken
Steeds vaker kom ik in gesprekken met directeuren en IB’ers tegen dat er onduidelijkheid of zelfs spanning is over ieders taken en verantwoordelijkheden. Bestaan er hiervoor objectieve criteria? Wat mag een leerkracht en een directeur van de IB’er verwachten? Hier een poging tot een kader.
Albert de Boer
17 november 2019
tib 2018 / nr 1
Checklist: Betrekken van ouders bij het toeleiden naar extra ondersteuning voor hun kind
Vivian van Alem
17 november 2019
tib 2017 / nr 5
Scheiding ouders: welke begeleidende rol van de school spelen?
In de wet ‘Zorgplicht sociale veiligheid leerlingen op school’ van 1 augustus 2015 is vastgelegd dat scholen actief beleid moeten voeren op het gebied van fysieke, sociale en psychische veiligheid. De regels voor scholen zijn uitgewerkt in een toelichting en er wordt een pestcoördinator verplicht...
Pieter Stoop
17 november 2019
tib 2017 / nr 3
Ouders en passend onderwijs
In de Wet Passend Onderwijs is vastgelegd dat school en ouders als gelijkwaardige partners in een op overeenstemmingsgericht overleg (OOGO) op zoek moeten gaan naar de juiste ondersteuning. En vanaf vermoedelijk al schooljaar 2017 - 2018 is zelfs instemming van ouders nodig op het handelingsdeel ...
José Wichers-Bots
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
"Scholen moeten helder zijn over wat ze wel en niet kunnen aanbieden"
Met de invoering van passend onderwijs is er veel aandacht voor de positionering van ouders bij de aanmelding van hun kind en in het tr aject van de toewijzing van extra ondersteuning. In geval van serieuze meningsverschillen kunnen die worden voorgelegd aan de Landelijke Geschillen Commissie Pas...
Janet Ranke
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Co-Teaching is dé trend in Vlaanderen
Passend Onderwijs heet in Vlaanderen het ‘M-decreet’. Het kent een groeispurt en leidt tot grootschalige inzet van Co-Teachers. In dit artikel geven we inzicht in een onderwijsverandering die haar weerga niet kent.
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2017 / nr 3
Checklist: Ouderbetrokkenheid op school
Vivian van Alem
15 november 2019
tib 2017 / nr 1
Een andere blik op wandelgangen
Wandelgangen, wie kent ze niet? In elke school zijn er verscheidene. We associëren het woord vaak met iets negatiefs. In dit artikel kijken we er wat breder naar. Eerst staan we stil bij de meer gangbare,negatieve blik en daarna verkennen we het nut van wandelgangen, want ze hebben zeker ook een ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
15 november 2019
tib 2016 / nr 5
Teamontwikkeling met het 'Team-Ankerportret'
We vinden het vanzelfsprekend dat we leerlingen volgen in hun ontwikkeling en zoveel mogelijk ons onderwijs daarop afstemmen. Aan de andere kant besteden we weinig aandacht aan ‘regulier teamonderhoud’ van de leraren die deze lessen verzorgen. Bijna elke school organiseert professionaliseringsdag...
Dian Fluijt
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Ouders: een last of een must?
We werken in het onderwijs graag met betrokken ouders, maar wat is dat eigenlijk? En op welke wijze kun je betrokkenheid als team realiseren? Er zijn veel praktijksituaties te noemen waarbij ouders worden gezien als een last. De media brengen vaak situaties in beeld, waarbij er conflicten zijn tu...
Linda van Klij-Broers
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
"Bij gelijkwaardig partnerschap tussen school en ouders rendeert het kind"
Volwaardige samenwerking tussen ouders en school lukt op de ene school beter dan op de andere. Daar waar ouders van meet af aan betrokken worden in het proces en er wordt samengewerkt op inhoud, heeft dat een positief effect op het welzijn en op de resultaten van de leerling. Zeker bij passend on...
Edwin Bos
15 november 2019
tib 2016 / nr 4
Checklist: Samen werken aan samenwerken met ouders
Peter Laros
15 november 2019
tib 2016 / nr 3
Zo'n tandem, is dat iets voor ons?
Het is de bedoeling dat passend onderwijs een stevige basis legt voor een leven lang leren. Voor iedere leerling. Een energiek team - sfeervol, gedisciplineerd en innovatief - kan daar voor zorgen, mits het kan bouwen op een directeur en intern begeleider die goed en inspirerend samenwerken.
Bob Maas
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
De IB'er heeft de regie
Naar school gaan is vanzelfsprekend in het leven van ieder kind en op school wordt systematisch en professioneel gewerkt aan optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling. Zeker voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben, is samenwerken tussen school en omgeving daarbij noodzakelijk. ...
Fontys OSO Tilburg
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
"Goed samenwerken is een vak"
Professioneel samenwerken met de omgeving aan de ontwikkelingskansen van leerlingen lijkt vanzelfsprekend. Maar alleen al dat ‘samenwerken’ is bepaald niet aangeboren, weet Jacqueline van Swet uit lange ervaring. “Zowel in mijn eigen praktijk als klinisch-psycholoog/orthopedagoog en als lector me...
Jacqueline van Swet
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Checklist: Samenwerken in en om je school
Peter Laros
9 november 2019
tib 2016 / nr 2
Checklist: 5 vuistregels voor goede teamcoaching
Robert Jansen
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Weg met de doorlopende leerlijnen?!
Veranderingen in wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs steeds weer in de belangstelling staat. Deze wijzigingen vragen om afstemming op inhoud, procedures en op een nauwere samenwerking om voor leerlingen een doorlopende leerlijn of...
Frank Hessels
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
"De samenwerking tussen PO en VO loopt goed bij ons. Maar het kan nog veel beter."
Al decennia streven we naar een doorlopende leerweg van leerlingen bij de overgang van PO naar VO. De een roept dat we daar fors in moeten investeren en de ander zegt dat de culturen en onderwijskundige uitgangspunten van de beide systemen zoveel van elkaar verschillen dat deze doorlopende leerwe...
Yvette van Hoof
9 november 2019
tib 2016 / nr 1
Checklist: Verbeter aansluiting PO-VO
Robert Jansen
9 november 2019
tib 2015 / nr 5
De IB'er en de ZOCO in verbinding
Een warm contact tussen het PO en het VO is belangrijk. De temperatuur van dit contact tussen de IB’er en de Zorgcoördinator (ZOCO) loopt langzaam maar zeker op. Dat is een goed signaal naar alle betrokkenen: verwijzende groep 8-leerkrachten, ouders, kinderen en toekomstige mentoren. Zij verkeren...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Ouderbetrokkenheid is niet moeilijk: 'Better together!'
Ouders zoeken steeds vaker hun toevlucht tot juridische hulp als ze er niet uitkomen met de school. Zonder een oordeel te vellen aan wie dit vooral zou kunnen liggen – iedere situatie verschilt bovendien – geeft dit aan dat de samenwerking tussen school en ouders niet altijd vlekkeloos verloopt. ...
Peter de Vries
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
"Effectieve samenwerking met ouders draagt bij aan leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van leerlingen"
Samenwerking met ouders kan substantieel bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Ouder-samenwerking vraagt om beleid van de school, waarbij school en ouders visie en doelen formuleren, samen plannen maken en achteraf evalueren of die doelen hiermee bereikt zijn. Zo ontstaat er rond de ontwi...
Erica de Bruïne, Martijn Willemse
8 november 2019