Artikelen TIB
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 4
Leerkrachten openen deuren van klaslokalen
In Nederland is een trend zichtbaar van professionele leergemeenschappen waarin leerkrachten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Structurele en intensieve samenwerking is echter nog niet overal gemeengoed. Dat is opmerkelijk, gezien het complexe beroep dat leerkrachten dagelijk...
Sui Lin Goei, Tijmen Schipper
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
De Werkwijzer samen leren
De Werkwijzer samen leren is een online tool om de ontwikkeling naar een lerende organisatie vorm te geven binnen alle lagen in de organisatie. Het is een praktische uitwerking van het Ontwikkelmodel Samen Leren Inhoud Geven.
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en onderwijs
Scholen pakken vaak als eerste signalen op als het met een kind niet goed gaat. Maar hoe voorkom je dat de ondersteuning aan kinderen en hun ouders langs elkaar heen werkt of niet op gang komt? Oftewel: Hoe zorg je voor een goede aansluiting tussen jeugdzorg en onderwijs om één gezamenlijk plan v...
Wouter Twaalf, Eline Vree
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
"Voor elk relevant transitiemoment is er een scenario beschikbaar"
Een goede aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs is essentieel om te komen tot - waar nodig - één ondersteuningsplan per gezin. In de proeftuin ‘Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en Onderwijs’ in de regio West-Brabant-Oost is proefondervindelijk gewerkt aan een goede manier om de...
Joan van den Heijkant
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Intern begeleiden in de voorschool
Mede door de invoering van Passend onderwijs en de daarbij behorende zorgplicht komt de samenwerking tussen voorschool en vroegschool in een nieuw perspectief te staan. Doordat de ondersteuning in de voorschool onvoldoende wordt gekend, ontstaat al snel het idee dat de ondersteuningsbehoefte pas ...
Chantal Gulickx
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
"Passend onderwijs zal de behoefte vergroten aan een continue versterking van de structuur om van elkaar te leren"
Regionaal samenwerkende partijen worden uitgedaagd de beperkingen op te ruimen in de onderwijszorgstructuur, die onder andere leiden tot thuiszitten van leerlingen en tot wachtlijsten, tot trage toekenning van zorgmiddelen en tot grote uitval rond de overgangen van primair naar voortgezet onderwi...
Luc Greven
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
'Afstemmingsregisseur', de nieuwe IB'er?
De versterking van de basisondersteuning en de ambities in het schoolprofiel zorgen ervoor dat leerkrachten meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning zelf kunnen nemen. De IB’er krijgt een regietaak binnen de school en een afstemmingstaak buiten de school met alle andere ondersteuners rondo...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Praten met ouders
“De richting waarin het water vloeit, waarom het nu eens rustig kabbelt en dan weer kolkend zijn weg zoekt, is afhankelijk van de bedding waarin het stroomt.” Goede communicatie heeft wellicht méér te maken met het zich bewust zijn van het proces en de interactie tussen de gesprekspartners (de be...
Rik Prenen, Maurits Wysmans
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Anders organiseren
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
PBS: ook voor jouw school de beste aanpak?
Voor de gedragsaanpak Positive Behavior Support (PBS) wordt veel reclame gemaakt: het is evidence-based, legt de nadruk op preventie en de manier waarop je het systematisch, schoolbreed en dus succesvol kan implementeren staat helder beschreven. Dus waar wacht het Nederlandse onderwijs nog op? Hu...
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
"Een goed schoolklimaat creëer je je met het hele team"
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed en proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. De redenering hierachter is dat gedragsproblemen van leerlingen de verantwoordelijkheid van iedereen op school zijn. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is niet de taak van één persoon. Ook...
Anita Blonk
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
"Delen is het nieuwe hebben"
Stichting Eduquaat in Weert heeft voor haar zeven basisscholen de leerlingenzorg zo georganiseerd, dat de verschillende kwaliteiten van allerlei medewerkers zijn gemobiliseerd om deze optimaal in te zetten. Daartoe is bovenschools een Intern Ondersteuningsteam (IOT) ingericht. Dit kernteam wordt ...
Frank Koolen, Gemma Marechal, Nellie Stultiens
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Leren met en van elkaar op de werkplek
Leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, maar ze leren en ontwikkelen zich vooral door het uitvoeren van het werk zelf op school. Dagelijks voeren ze ongemerkt leeractiviteiten uit. Een praatje bij de koffie over een leerling, een les voorbereiden, toetsen nakijken en beoordelen. Echter deze...
Martine Brunt-Van Leeuwen
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Leren door feedback
Leerkrachten in het basisonderwijs zijn in toenemende mate begeleiders van leerprocessen en sluiten zoveel mogelijk aan bij de eigen wijze van leren van leerlingen. Daarmee wordt betrokkenheid verhoogd en beklijft het geleerde beter. Na een training op basis van het feedbackmodel van Hattie en Ti...
Lilian Spijkerman
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
Haal meer uit het IB-netwerk!
Overal in het land komen intern begeleiders een aantal keer per jaar samen in IB-netwerken. De belangrijkste doelstelling van die netwerken is: leren van elkaar om de begeleiding van leerlingen leerlingenzorg te verbeteren en te werken aan passend onderwijs. Deze bijeenkomsten worden als zeer zin...
Robert Jansen
6 november 2019
tib 2014 / nr 2
Werken met 'leerteams', werkt dat?
Sinds schooljaar 2011-2012 werkt SBO De Wissel in Houten (Stichting Gewoon Speciaal) met ‘leerteams’. De belangrijkste reden om hiermee te starten was om de betrokkenheid bij schoolontwikkeling voor leraren en ondersteuners te vergroten. Ook bleek dat er veel ontwikkelpunten op de agenda stonden....
Beppie Vendrik
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Transitie jeugdzorg en Passend Onderwijs
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met de ‘Stelselwijziging Jeugd’, die is opgenomen in de nieuwe Jeugdwet? Wat is de link naar Passend onderwijs? Enerzijds gaat het erom wat bestuurders in het kader van het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met gemeenten afspreken en anderzijds wat belangrij...
Jacques van den Born
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
"Juist bij Passend Onderwijs moet je vanuit de school te werk gaan"
Meer en meer krijgt het onderwijs allerlei maatschappelijke vraagstukken op zijn bordje. Passend onderwijs versterkt dat proces alleen maar. Moet de school alles aanpakken en kunnen oplossen? En welke rol ligt er voor de IB’er, die meestal het verzamelpunt van problemen rond gedrag en thuissituat...
Dolf van Veen
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Hoe word ik een professionele leergemeenschap?
Een professional maakt altijd deel uit van een werkomgeving waarbij autonoom handelen hoog in het vaandel staat. De arts in het ziekenhuis, de advocaat op kantoor en de leerkracht op school. De werkomgeving bevat professionals met een scala aan opgebouwde competenties, die losjes gekoppeld met of...
Peter Laros
6 november 2019
tib 2013 / nr 5
Checklist: Welke rol speel jij bij de afstemming van jeugdzorg op Passend Onderwijs?
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Format Teambespreking HGW: een instrument bij verandermanagement
HGW en veranderingsmanagement binnen de school. Bestaat er een instrument dat IB’ers hierbij behulpzaam kan zijn? Wij denken van wel. Diverse pedagogen wezen op het volgen van de ontwikkeling van kinderen en de hulpvragen van de leerling als uitgangspunt te nemen. Een leerkracht die zich bewust i...
Erik van Meersbergen, Peter de Vries
6 november 2019
tib 2013 / nr 4
Talenten als basis voor teamontwikkeling
Leerkrachten kunnen stress, onzekerheid en gevoelens van incompetentie ervaren in de omgang met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Ze hebben soms de overtuiging dat ze dingen niet kunnen. Zeker als het om gedragsproblemen gaat of als ze nog veel vaardigheden moeten ontwikkelen. Kortom: l...
Robert Jansen
6 november 2019