Edities
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 1
Praten met ouders
“De richting waarin het water vloeit, waarom het nu eens rustig kabbelt en dan weer kolkend zijn weg zoekt, is afhankelijk van de bedding waarin het stroomt.” Goede communicatie heeft wellicht méér te maken met het zich bewust zijn van het proces en de interactie tussen de gesprekspartners (de be...
Rik Prenen, Maurits Wysmans
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Leren zichtbaar maken
Op vrijdag 14 november 2014 was het congres ‘Visible Learning Plus’ in Utrecht. De befaamde professor John Hattie was daarbij aanwezig om onder andere zijn laatste boek ‘Visible learning’ (‘Leren zichtbaar maken’) nader toe te lichten. Zijn kernboodschap voor leerkrachten en IB’er is helder: Weet...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Anders organiseren
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Laat je leerkrachten leren?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
PBS: ook voor jouw school de beste aanpak?
Voor de gedragsaanpak Positive Behavior Support (PBS) wordt veel reclame gemaakt: het is evidence-based, legt de nadruk op preventie en de manier waarop je het systematisch, schoolbreed en dus succesvol kan implementeren staat helder beschreven. Dus waar wacht het Nederlandse onderwijs nog op? Hu...
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
"Een goed schoolklimaat creëer je je met het hele team"
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed en proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. De redenering hierachter is dat gedragsproblemen van leerlingen de verantwoordelijkheid van iedereen op school zijn. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is niet de taak van één persoon. Ook...
Anita Blonk
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Het groeidocument wordt een kwaliteitsimpuls
Is naast het groepsplan en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het groeidocument het zoveelste instrument dat leidt tot verhoging van de administratieve druk binnen de school? Of kan een goede inrichting van het leerlingendossier en een afstemming van het primaire proces binnen de school op h...
Inge Bloemers
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Werken aan toekomstgericht onderwijs
In de school als lerende organisatie hebben schoolleiding en team een gezamenlijke visie. Het team draagt bij aan het vormgeven van de koers van de school en weet wat er van hen individueel wordt verwacht. Er heerst een collectieve overtuiging om op die manier het verschil te kunnen maken voor le...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
De positie van de leerkrachten in Passend Onderwijs
Volgens het ministerie is de leerkracht de sleutel voor goed onderwijs en goede onderwijsresultaten. Tegelijk vindt men dat leerkrachten beter moeten worden. Daarvoor is het nodig dat zij ‘professionaliseren’. Dat wordt vaak automatisch gelijk gesteld met nascholen, terwijl dat maar één van de ve...
Albert de Boer
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Misverstanden in de klas
Tijdens communicatie tussen leerkracht en leerlingen ontstaan regelmatig misverstanden, grappige of meer nadelige. Sommige merken we direct op doordat de leerling, in onze ogen, onverwacht reageert. Bij andere misverstanden merken we pas later dat onze communicatie andere gevolgen blijkt te hebbe...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Eerste bevindingen Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders 2014
Dit is het tweede jaar dat TIB de uitvoeringspraktijk en werkomstandigheden van IB’ers heeft laten onderzoeken. In dit artikel presenteren we de eerste bevindingen. Bij de start van de invoering van passend onderwijs blijken de uitvoeringscondities verre van optimaal en worden diverse belangrijke...
Paolo van der Steenhoven, Dolf van Veen
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Een schoolbrede aanpak
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Skills voor de 21e eeuw
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak
of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
"Delen is het nieuwe hebben"
Stichting Eduquaat in Weert heeft voor haar zeven basisscholen de leerlingenzorg zo georganiseerd, dat de verschillende kwaliteiten van allerlei medewerkers zijn gemobiliseerd om deze optimaal in te zetten. Daartoe is bovenschools een Intern Ondersteuningsteam (IOT) ingericht. Dit kernteam wordt ...
Frank Koolen, Gemma Marechal, Nellie Stultiens
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Wees geen gekookte kikker, neem een Meerleerjarenklas
Toenemende diversiteit vraagt een nieuwe aanpak, want nog meer niveaugroepjes, individuele ontwikkelingsperspectieven en bijwerkmomenten kan een leerkracht niet aan. Samenwerkend en sociaal leren, en samenwerkend lesgeven in een leeftijdsgevarieerde klas bieden mogelijkheden waarmee andere landen...
Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Samen werken aan beter onderwijs
School aan Zet is er trots op om samen met ruim 2.500 scholen te mogen werken aan beter onderwijs. U staat voor een uitdagende klus, maar elke dag zien wij weer mooie voorbeelden van de inspanningen die u levert om te verbeteren. En hoe gedreven leerkrachten, IB’ers, coördinatoren, schoolleiders ...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Systematisch werken met concrete rekendoelen in een groepsplan
Steeds meer IB’ers en leerkrachten onderschrijven het belang van doelgericht werken. Geformuleerde doelen in een groepsplan bepalen de koers van het onderwijs en maken het mogelijk de aanpak en het aanbod in de klas, te evalueren. Toch is het voor veel scholen nog zoeken hoe deze doelen zo effect...
Sylvia Hagen-Sinnema
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Leren met en van elkaar op de werkplek
Leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, maar ze leren en ontwikkelen zich vooral door het uitvoeren van het werk zelf op school. Dagelijks voeren ze ongemerkt leeractiviteiten uit. Een praatje bij de koffie over een leerling, een les voorbereiden, toetsen nakijken en beoordelen. Echter deze...
Martine Brunt-Van Leeuwen
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Basisschool moet zich bewijzen aan oders
De Wet Passend Onderwijs legt veel nadruk op de betrokkenheid van ouders, vooral in relatie tot de zorgplicht. Vanuit verschillende hoeken is nadrukkelijk over onderwijskwaliteit en ondersteuningsmogelijkheden gecommuniceerd. Aan de hand van een onderzoek zijn we nagegaan of de afgelopen periode ...
Jacques van den Born, Erik van de Wiel
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Checklist: De toekomstige positionering van de IB'er
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
Checklist: Werk maken van versteviging basisondersteuning
Rian Janssen
8 november 2019
tib 2014 / nr 3
Ontwikkelen van een passend onderwijsarrangement
Vanwege de Wet Passend Onderwijs zijn reguliere basisscholen straks verplicht om een ‘Ontwikkelingsperspectiefplan’ (OPP) op te stellen voor leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning die de school biedt. Aan de hand van het OPP brengt de school in beeld welke doelen ze met deze l...
Nikkie Laros
6 november 2019
tib 2014 / nr 3
"De waarde van handelingsgericht arrangeren is dat je het samen doet!"
Handelingsgericht arrangeren: waarom moeten we dat willen? “De waarde ervan is dat IB’er, leerkracht en ouders samen met een trajectbegeleider van het SWV (AB-er of schoolpsycholoog/orthopedagoog) de situatie analyseren en bespreken wat ze willen bereiken. Dan komt de vraag: Wat heeft deze leerli...
Noelle Pameijer
6 november 2019