Edities
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
Er zijn verschillende redenen waarom we binnen de school werken aan veranderingen. De ene verandering is kort en eenvoudig en de andere duurt lang en is complex. Sommige veranderingen komen ook steeds weer terug op de agenda van de schoolontwikkeling en lijken nooit echt geïmplementeerd te zijn. ...
Ieder teamlid betrokken bij het veranderingsplan en toch …
Vaak duidelijke afspraken gemaakt in het team en toch …
Veel aandacht gegeven aan het team en toch …
Onderwijs is een kansengenerator! Het veelvuldig bieden van kansen aan alle leerlingen om tot zelfstandige beheersing van de lesstof te komen, is een belangrijk kenmerk van onderwijskwaliteit. Formatief handelen voorziet in deze kansen. Hoe kan de intern begeleider een waardevolle bijdrage levere...
Basisscholen in Nederland besteden vergeleken met andere landen de meeste uren aan taalonderwijs. Maar waarom leidt dit dan niet tot betere en gemotiveerde lezers? En waarom neemt de kansenongelijkheid dan steeds maar toe? Internationaal gezien daalt de leesvaardigheid en leesmotivatie. Hoe kunne...
Vraag:
Is de metafoor van de leerkuil geschikt om het proces van leren aan leerlingen uit te leggen?
Emoties en gevoelens horen bij het leven en dus ook in de klas. ‘Ik ben toch geen therapeut’ of ‘Dat hoort bij de schoolpsycholoog’ wordt weleens gezegd als leerkrachten horen over mentale gezondheid. Maar wat is het belang van mentale gezondheid, hoe is dit in de klas eenvoudig te normaliseren e...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.
De rol van de intern begeleider in het basisonderwijs verandert. Waar de intern begeleider oorspronkelijk de zorg en ondersteuning voor individuele leerlingen coördineerde, gaat recentelijk de aandacht steeds vaker uit naar het stimuleren van de kwaliteitscultuur op schoolniveau. Narratief waarde...
Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...
Waardengestuurd werken vraagt een onderzoekende houding naar de waarden, overtuigingen, visies en ambities van álle betrokkenen. Hiervoor is het belangrijk om in een proces eerst te vertragen en te bevragen. Narratief waarderen raakt aan de intrinsieke motivatie van de betrokkenen en haalt ‘het v...
In de dagelijkse praktijk en in managementliteratuur komen we vaak constructief en/of verbindend leiderschap tegen. Toch is daar niet altijd sprake van. Er zijn ook negatieve, donkere kanten te onderkennen wanneer het over leiderschap gaat. Joost Kampen (2023) omschrijft destructief leiderschap a...
Van scholen wordt verwacht dat zij op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering, zodat veranderingen ook echt verbeteringen zijn. Intern begeleiders spelen daarbij een belangrijke rol als kartrekker van zo’n proces of bij het verzamelen van gegevens. We laten zien hoe je dit kun...
Eigenaarschap van het leerproces, leren te leren, plannen: het zijn voorbeelden van 21e-eeuwse vaardigheden die veel aandacht krijgen binnen de onderwijspraktijk in het po (en vo). Deze vaardigheden vereisen echter een gedegen ontwikkeling van executieve functies zoals zelfsturing en gedragsregul...
De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega's?
Dat ene telefoontje, dat meer verandert dan je op dat moment beseft. Het was een grijze dag in november. De voorbereidingen voor Sinterklaas waren in volle gang en de feestvreugde was in de hele school aanwezig. Tot het moment dat de telefoon overging. Als aan de grond genageld hoorden we het ver...
Vraag:
Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?