Edities
Vorige nummers
2024TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB-dossier 05-2024
TIB 2024 nummer 5
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
De afgelopen zeven jaar was Ilke Reijnen werkzaam als ‘brugfunctionaris onderwijs’ tussen scholen en ouders in Tilburg-Noord. Een nu nog weinig bekende functie in het onderwijs. Vanuit de welzijnsorganisatie waar ze voor werkt, kreeg ze de opdracht om vooral náást de ouders te gaan staan. Intusse...
Werken in het onderwijs betekent werken met kinderen én hun ouders. Goed partnerschap met ouders vraagt om een genuanceerd perspectief. Soms is het van belang om een beter beeld en begrip van het perspectief van ouders te krijgen. Soms is het nodig dat ouders een beter beeld en begrip krijgen voo...
‘Wat als ze erachter komen dat ik het eigenlijk helemaal niet kan?’ Een vreemd zinnetje dat zeer regelmatig rondspookt in mijn hoofd. Laatst gaf ik een scholing aan een zaal vol superslimme mensen. Je kent ze wel: intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren, directeuren, stafmedewerkers onderwijs...
Steeds meer scholen erkennen dat niet alle leerlingen even goed leren vanuit een theoretisch aanbod. Voor leerlingen die meer leren door te doen en te ervaren, zijn er klusklassen ontstaan. Deze klusklassen bieden leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken en meer zelfvertrouwen te k...
Intern begeleiders zijn vaak (te) dienstbare collega’s. Het uit zich ook in formuleringen van de IB’er als: “Mijn deur staat altijd voor je open, kom gerust binnen als ik er ben.” Het is een gebaar dat ‘Ik ben er voor jullie’ uitdrukt. Te waarderen, maar het pakt voor veel IB’ers slecht uit.
...Vraag:
Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten?
Het is supergezellig in groep 7. Het klassenfeest is goed georganiseerd. Er is lekker eten en drinken en er zijn leuke spelletjes. Toch is de klas niet compleet. Merel (10) is ziek. Niet een paar dagen, of een week. Maar al ruim 2,5 jaar. Ze heeft long covid.
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
“Maike, wat is er met je gebeurd? Je sprankelt niet meer zoals je vroeger deed voor de klas.” Ik zat met meerdere collega’s om mij heen achterin het computerlokaal en de IB’er sprak me aan. Ik haalde mijn schouders op; eigenlijk wist ik het ook niet zo goed. Maar de IB’er had wel degelijk goed ge...
Wat?
De komende jaren versterkt de inspectie het toezicht in het funderend onderwijs en het mbo. De belangrijkste aanleiding hiervoor is dat de basisvaardigheden van leerlingen en studenten de afgelopen jaren onder druk staan.
Onze samenleving kent allerlei systemen die ooit vanuit de beste bedoelingen zijn ontstaan en van betekenis waren. Maar in de wereld van vandaag lijkt het systeem soms belangrijker dan de mens. In het onderwijs klinkt de roep om terug te gaan naar de basis. Professionals in scholen en kindcentra ...
Op veel scholen in Nederland loopt het onderwijs als een geoliede machine. Er zijn strakke lesroosters, kleurrijke lesmethodes volgens bewezen methodieken en er wordt veel getoetst om maar zo veel mogelijk te weten van de leerlingen. Zeg maar: alles loopt gesmeerd. Let wel: organisatorisch. Niet ...
Er zijn verschillende redenen waarom we binnen de school werken aan veranderingen. De ene verandering is kort en eenvoudig en de andere duurt lang en is complex. Sommige veranderingen komen ook steeds weer terug op de agenda van de schoolontwikkeling en lijken nooit echt geïmplementeerd te zijn. ...
Ieder teamlid betrokken bij het veranderingsplan en toch …
Vaak duidelijke afspraken gemaakt in het team en toch …
Veel aandacht gegeven aan het team en toch …
Onderwijs is een kansengenerator! Het veelvuldig bieden van kansen aan alle leerlingen om tot zelfstandige beheersing van de lesstof te komen, is een belangrijk kenmerk van onderwijskwaliteit. Formatief handelen voorziet in deze kansen. Hoe kan de intern begeleider een waardevolle bijdrage levere...
Basisscholen in Nederland besteden vergeleken met andere landen de meeste uren aan taalonderwijs. Maar waarom leidt dit dan niet tot betere en gemotiveerde lezers? En waarom neemt de kansenongelijkheid dan steeds maar toe? Internationaal gezien daalt de leesvaardigheid en leesmotivatie. Hoe kunne...
Vraag:
Is de metafoor van de leerkuil geschikt om het proces van leren aan leerlingen uit te leggen?
Emoties en gevoelens horen bij het leven en dus ook in de klas. ‘Ik ben toch geen therapeut’ of ‘Dat hoort bij de schoolpsycholoog’ wordt weleens gezegd als leerkrachten horen over mentale gezondheid. Maar wat is het belang van mentale gezondheid, hoe is dit in de klas eenvoudig te normaliseren e...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?