Laatste editie
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 5
Passende competenties voor passend onderwijs!
In een gezamenlijk onderzoek van ITS, Kohnstamm, UvA en het lectoraat passend onderwijs van de Hogeschool Leiden en de Thomas More Hogeschool is onderzocht welk competenties leerkrachten nodig hebben om passend onderwijs te kunnen bieden in reguliere scholen. In dit artikel geven we een aantal be...
Annemieke Mol Lous
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Checklist: Governance op de werkvloer
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 5
Checklist: Hoe doelgericht werk jij?
Sonja de Lange
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Ouderbetrokkenheid is niet moeilijk: 'Better together!'
Ouders zoeken steeds vaker hun toevlucht tot juridische hulp als ze er niet uitkomen met de school. Zonder een oordeel te vellen aan wie dit vooral zou kunnen liggen – iedere situatie verschilt bovendien – geeft dit aan dat de samenwerking tussen school en ouders niet altijd vlekkeloos verloopt. ...
Peter de Vries
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
"Effectieve samenwerking met ouders draagt bij aan leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van leerlingen"
Samenwerking met ouders kan substantieel bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Ouder-samenwerking vraagt om beleid van de school, waarbij school en ouders visie en doelen formuleren, samen plannen maken en achteraf evalueren of die doelen hiermee bereikt zijn. Zo ontstaat er rond de ontwi...
Erica de Bruïne, Martijn Willemse
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Leerkrachten openen deuren van klaslokalen
In Nederland is een trend zichtbaar van professionele leergemeenschappen waarin leerkrachten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Structurele en intensieve samenwerking is echter nog niet overal gemeengoed. Dat is opmerkelijk, gezien het complexe beroep dat leerkrachten dagelijk...
Sui Lin Goei, Tijmen Schipper
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
De Werkwijzer samen leren
De Werkwijzer samen leren is een online tool om de ontwikkeling naar een lerende organisatie vorm te geven binnen alle lagen in de organisatie. Het is een praktische uitwerking van het Ontwikkelmodel Samen Leren Inhoud Geven.
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Handelingsgericht en respectvol schrijven over kinderen
Het is een recht van de ouders om het dossier van hun kind in te kunnen zien. Dat maakt het noodzakelijk voor leerkrachten en IB’ers om zinvolle en respectvolle notities te maken, die ze vervolgens kunnen bespreken met de ouders. Wat verstaan we eigenlijk onder respectvol en zinvol schrijven? En ...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Spel en humor op de werkvloer
Er kan een enorme stimulans uitgaan van een vitale leerkracht die met plezier haar werk organiseert en uitvoert. Kinderen ervaren het plezier en de energie die zo’n leerkracht uitstraalt. Daarnaast is daar de vitale IB’er die op haar beurt elke dag met plezier de leerkrachten begeleidt. En natuur...
Arie Goijaarts, Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Welkom in het vernieuwd Nationaal Onderwijsmuseum!
Begin juli opende het Nationaal Onderwijsmuseum zijn deuren in cultuurstad Dordrecht. Dit bijzondere museum, de erfopvolger van het Amsterdamse Schoolmuseum uit 1877, is gevestigd in het karakteristiek pand De Holland (1937) aan de rand van het centrum, op een steenworp afstand van het station. I...
Annemieke van Hees
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Medisch handelen binnen de school
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 4
Checklist: Samenwerken met ouders
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en onderwijs
Scholen pakken vaak als eerste signalen op als het met een kind niet goed gaat. Maar hoe voorkom je dat de ondersteuning aan kinderen en hun ouders langs elkaar heen werkt of niet op gang komt? Oftewel: Hoe zorg je voor een goede aansluiting tussen jeugdzorg en onderwijs om één gezamenlijk plan v...
Wouter Twaalf, Eline Vree
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
"Voor elk relevant transitiemoment is er een scenario beschikbaar"
Een goede aansluiting tussen jeugdhulp en onderwijs is essentieel om te komen tot - waar nodig - één ondersteuningsplan per gezin. In de proeftuin ‘Integrale ondersteuningsarrangementen Jeugdzorg en Onderwijs’ in de regio West-Brabant-Oost is proefondervindelijk gewerkt aan een goede manier om de...
Joan van den Heijkant
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Gebruik vaktaal in de rekenles
Het gebruik van taal is een onlosmakelijk en essentieel onderdeel van interactie en leren in de rekenles. Maar welke taal spreekt de leerkracht zelf eigenlijk in de rekenles? Is zij zich wel bewust van haar eigen taalgebruik? En welke verwachtingen straalt ze uit naar leerlingen in het gebruik va...
Pauline van Vliet
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Toeleiding extra ondersteuning
Vanaf de start van passend onderwijs kan een leerling in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze kan worden toegekend op het niveau van de lichte of van de zware ondersteuning. Welke procedure je moet bewandelen is geheel afhankelijk van de afspraken binnen het samenwerkingsverband. Basis...
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Passie voor onderwijs
Projecten om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren worden niet van bovenaf opgelegd. Ze komen uit het team.
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Intern begeleiden in de voorschool
Mede door de invoering van Passend onderwijs en de daarbij behorende zorgplicht komt de samenwerking tussen voorschool en vroegschool in een nieuw perspectief te staan. Doordat de ondersteuning in de voorschool onvoldoende wordt gekend, ontstaat al snel het idee dat de ondersteuningsbehoefte pas ...
Chantal Gulickx
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Medische handelingen op school
Scholen krijgen steeds vaker te maken met verzoeken van ouders tot medische handelingen. Het gaat daarbij niet om het toedienen van middelen tegen eenvoudige klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn door een insectenbeet. Een enkele keer wordt werkelijk medisch handelen van leerkrachte...
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Canada: Lessons Learned
Vanuit twee internationale contexten reflecteren we op het thema: Hoe om te gaan met diversiteit? Wat kunnen IB’ers hiervan leren voor hun eigen praktijk in het kader van passend onderwijs? Twee leerkrachten, samen verantwoordelijk voor een klas, en dat op een tropisch eiland als St-Maarten, wie ...
Thieu Dollevoet, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 3
Checklist: Tussen twee vuren
Andra Koolhof
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Begeleider in het onderwijs: de blik vooruit
Vernieuwingen in het onderwijs ontstaan door onder andere nieuwe onderwijskundige visies, maar ook door technologische, sociale, demografische en economische
veranderingen. Nieuwe waarden en normen bepalen voor een deel het handelen en zo ook wat van de begeleider in het onderwijs wordt verwacht...
Jacques van den Born, Bert Groeneweg
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
"Passend onderwijs zal de behoefte vergroten aan een continue versterking van de structuur om van elkaar te leren"
Regionaal samenwerkende partijen worden uitgedaagd de beperkingen op te ruimen in de onderwijszorgstructuur, die onder andere leiden tot thuiszitten van leerlingen en tot wachtlijsten, tot trage toekenning van zorgmiddelen en tot grote uitval rond de overgangen van primair naar voortgezet onderwi...
Luc Greven
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
'Afstemmingsregisseur', de nieuwe IB'er?
De versterking van de basisondersteuning en de ambities in het schoolprofiel zorgen ervoor dat leerkrachten meer verantwoordelijkheid voor de ondersteuning zelf kunnen nemen. De IB’er krijgt een regietaak binnen de school en een afstemmingstaak buiten de school met alle andere ondersteuners rondo...
Bert Groeneweg
8 november 2019