Laatste editie
Vorige nummers
2024
TIB-dossier 02-2024
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
2023
TIB-dossier 03-2024
TIB-dossier 04-2024
TIB 2024 nummer 4
TIB 2024 nummer 3
TIB 2024 nummer 2
TIB 2024 nummer 1
TIB Dossier 01-2023
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
2022
2021
2020
MeerMinder
TIB 2023 nummer 5
TIB 2023 nummer 4
TIB 2023 nummer 3
TIB 2023 nummer 2
TIB 2023 nummer 1
tib 2015 / nr 2
Concreet aan de slag met 'Samen Leren Inhoud Geven'
Om leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden is het voor scholen van belang om zich voortdurend aan te passen aan de veranderende behoeftes van leerlingen en de veranderingen in de maatschappij. De ontwikkeling naar een lerende organisatie, gericht op continu verbeteren van het onderwijs,...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Van incidentele naar systematische kwaliteitszorg
Werken aan de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten van de leerlingen is een zorg van elke school. Als dit ongeregeld of slechts incidenteel gebeurt, kan het al snel een ‘zorgenkindje’ worden. Kwaliteitszorg heeft een systematische aanpak nodig om niet alleen de kwaliteit op verschillende ...
Walter van de Calseyde
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Oplossingsgericht Coachen: er is geen probleem!
De deur van je kantoor staat open. Vanuit je ooghoek zie je hoe collega Jannie recht op je afkomt. De moed zakt direct in je schoenen, je keel knijpt zich samen en je hapt naar adem. Jannie staat erom bekend dat zij haar problemen bij jou neerlegt. Bleef het maar bij gewoonweg uitspreken. Maar zi...
Sander Vrugt van Keulen
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Spelen werkt... Ook opbrengstgericht!
Door de komst van passend onderwijs wordt binnen veel scholen opbrengstgericht gewerkt. Kleuterjuffen willen graag ‘spelen’. Uit onderzoek blijkt dat opbrengstgericht werken en spelen prima samen kunnen gaan: als je spel inzet als didactisch hulmiddel, liggen de opbrengsten voor het oprapen. Dit ...
Yvonne van Oers-De Bruijn
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Checklist: Klaar voor de toekomst
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 2
Checklist: Hoe ziet mijn takenpakket eruit?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Passend onderwijs biedt ruimte aan professionals
Sinds dit schooljaar is passend onderwijs ingevoerd. Dat betekent niet dat scholen ineens enorm veranderd zijn. Toch biedt passend onderwijs kansen aan IB’ers om meer initiatief te nemen en betere ondersteuning voor leerlingen te organiseren. Waar liggen die kansen, en hoe kun je ze benutten?
Thieu van Hintum
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
"Passend onderwijs vraagt om participerende ondersteuningsstructuren"
“Terecht is de vraag gesteld door de overheid wat 15 jaar kostbare ambulante hulp binnen Weer Samen Naar School aan concreet rendement heeft opgeleverd. Met passend onderwijs moet het eigenlijk heel vanzelfsprekend worden dat (voorheen) externe zorg voortaan in de school plaatsvindt. Idealiter ge...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Al spelend leert men
De termen ‘onderwijs’ en ‘spel’ gaan al heel lang samen. Velen zullen zich hierbij een speelplaats of een blokkendoos voorstellen, maar ook via nieuwe apparaten en technieken worden leerlingen massaal voorzien van spellen op maat. Spelen heeft misschien niet direct een educatief doel, maar spelle...
Guus Beenhakker
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Van intern begeleider naar integratiebegeleider?
“Dag, ik ben Connie. Dit jaar heb ik de opleiding Specialist Integratie Begeleider succesvol afgerond. Bij de invoering van ‘Passend Onderwijs’, inmiddels alweer zo’n vijf jaar geleden, was ik intern begeleider. Maar mijn taken werden steeds meer door de leerkrachten zelf ingevuld, zodat mijn taa...
Dian Fluijt
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Praten met ouders
“De richting waarin het water vloeit, waarom het nu eens rustig kabbelt en dan weer kolkend zijn weg zoekt, is afhankelijk van de bedding waarin het stroomt.” Goede communicatie heeft wellicht méér te maken met het zich bewust zijn van het proces en de interactie tussen de gesprekspartners (de be...
Rik Prenen, Maurits Wysmans
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Leren zichtbaar maken
Op vrijdag 14 november 2014 was het congres ‘Visible Learning Plus’ in Utrecht. De befaamde professor John Hattie was daarbij aanwezig om onder andere zijn laatste boek ‘Visible learning’ (‘Leren zichtbaar maken’) nader toe te lichten. Zijn kernboodschap voor leerkrachten en IB’er is helder: Weet...
Marianne den Otter
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Anders organiseren
Jacques van den Born
8 november 2019
tib 2015 / nr 1
Checklist: Laat je leerkrachten leren?
Peter Laros
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
PBS: ook voor jouw school de beste aanpak?
Voor de gedragsaanpak Positive Behavior Support (PBS) wordt veel reclame gemaakt: het is evidence-based, legt de nadruk op preventie en de manier waarop je het systematisch, schoolbreed en dus succesvol kan implementeren staat helder beschreven. Dus waar wacht het Nederlandse onderwijs nog op? Hu...
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
"Een goed schoolklimaat creëer je je met het hele team"
Steeds meer scholen besluiten om schoolbreed en proactief gedragsvraagstukken aan te pakken. De redenering hierachter is dat gedragsproblemen van leerlingen de verantwoordelijkheid van iedereen op school zijn. Ze kunnen niet per individu worden opgelost en het is niet de taak van één persoon. Ook...
Anita Blonk
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Het groeidocument wordt een kwaliteitsimpuls
Is naast het groepsplan en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het groeidocument het zoveelste instrument dat leidt tot verhoging van de administratieve druk binnen de school? Of kan een goede inrichting van het leerlingendossier en een afstemming van het primaire proces binnen de school op h...
Inge Bloemers
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Werken aan toekomstgericht onderwijs
In de school als lerende organisatie hebben schoolleiding en team een gezamenlijke visie. Het team draagt bij aan het vormgeven van de koers van de school en weet wat er van hen individueel wordt verwacht. Er heerst een collectieve overtuiging om op die manier het verschil te kunnen maken voor le...
School aan Zet
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
De positie van de leerkrachten in Passend Onderwijs
Volgens het ministerie is de leerkracht de sleutel voor goed onderwijs en goede onderwijsresultaten. Tegelijk vindt men dat leerkrachten beter moeten worden. Daarvoor is het nodig dat zij ‘professionaliseren’. Dat wordt vaak automatisch gelijk gesteld met nascholen, terwijl dat maar één van de ve...
Albert de Boer
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Misverstanden in de klas
Tijdens communicatie tussen leerkracht en leerlingen ontstaan regelmatig misverstanden, grappige of meer nadelige. Sommige merken we direct op doordat de leerling, in onze ogen, onverwacht reageert. Bij andere misverstanden merken we pas later dat onze communicatie andere gevolgen blijkt te hebbe...
Andra Koolhof, Marianne Soeters
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Eerste bevindingen Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders 2014
Dit is het tweede jaar dat TIB de uitvoeringspraktijk en werkomstandigheden van IB’ers heeft laten onderzoeken. In dit artikel presenteren we de eerste bevindingen. Bij de start van de invoering van passend onderwijs blijken de uitvoeringscondities verre van optimaal en worden diverse belangrijke...
Paolo van der Steenhoven, Dolf van Veen
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Een schoolbrede aanpak
Jos J. Louwe
8 november 2019
tib 2014 / nr 5
Checklist: Skills voor de 21e eeuw
Robert Jansen
8 november 2019
tib 2014 / nr 4
De toekomst van de intern begeleider
Wat betekent de invoering van de Wet Passend Onderwijs voor de toekomstige positionering en facilitering van de intern begeleider? Is het voortbestaan van de taak
of functie in het geding nu er belangrijke inhoudelijke en strategische veranderingen plaatsvinden? Tijd voor reflectie en vooruit ki...
Jacques van den Born
8 november 2019